Description of the Participation and Actions Carried Out by Speech-Language Therapists in Collaborative Work and Co-Teaching in Chile
Descripción de la participación y acciones ejercidas por fonoaudiólogas/os en el trabajo colaborativo y la co-enseñanza en Chile
Author
Gutiérrez Solorza, Yhara
San Martín Cofré, Marilyn
Cea Rodríguez, Fernanda
Cisterna Campos, Nicolette
Contreras Letelier, Tamara
Soto Morales, José
Villalobos Paredes, Bárbara
Yáñez Labra, Sofia
Abstract
Collaborative work is recognized as an interactive process where various professionals collectively define, discuss, and offer solutions to problems. Within collaborative work, the modality of co-teaching can be found, defined as the process in which two or more individuals share the responsibility for teaching a group or the entire student body of a class. This modality is considered one of the most effective forms of collaborative work, as it enables interdisciplinary teams to make decisions aimed at achieving student success in the classroom. Speech-Language Therapists are integral members of classroom teams. However, their specific functions, the nature of their participation, and the approach of their work within these teams are not documented in detail in Chile. Therefore, the objective of this study is to describe the current participation and actions of speech-language therapists in collaborative work and co-teaching within regular classrooms. To this end, a descriptive quantitative design was employed to study a sample of 135 participants who met the eligibility criteria. A Google questionnaire was used for data collection. The results show that speech-language therapists have a high level of participation in collaborative work, while only half of the sample reported engaging in co-teaching activities. Further research on the actions of speech-language therapists is recommended to systematize the practices that these professionals carry out in the field of education. El trabajo colaborativo se conoce como un proceso interactivo donde los diversos profesionales definen, discuten y ofrecen soluciones a problemas de manera compartida. Dentro del trabajo colaborativo, existe la modalidad de co-enseñanza, la que puede definirse como el proceso en el que dos o más personas comparten la responsabilidad de enseñanza de un grupo o de todo el estudiantado de una clase. Esta modalidad es considerada una de las formas de trabajo con mejores resultados. Ello, debido a que permite al equipo interdisciplinario tomar decisiones con el objeto de conseguir el éxito del alumnado en el aula. El profesional de la fonoaudiología es parte de los equipos de aula. Sin embargo, en Chile no se detallan sus funciones, su participación dentro de estos equipos, ni el enfoque de trabajo en el cual se insertan. Es por esto, que el objetivo del presente estudio es describir la participación y acciones fonoaudiológicas actuales en el trabajo colaborativo y la co-enseñanza en el aula común. Para esto se optó por un diseño tipo cuantitativo descriptivo, que permitió estudiar una muestra de 135 participantes que cumplieron los criterios de elegibilidad. Se utilizó un cuestionario de Google para la recopilación de información. Los resultados destacan una alta participación del fonoaudiólogo/en labores de trabajo colaborativo. Sin embargo, solo la mitad de la muestra señaló realizar labores de co-enseñanza. Se sugiere continuar investigando las acciones fonoaudiológicas con el fin de sistematizar el quehacer disciplinar en educación.