Working Conditions of Support Services Professionals in School Integration Programs in Chile: A Mixed Methods Study
Condiciones laborales de profesionales asistentes de la educación que se desempeñan en Programas de Integración Escolar en Chile: Un estudio de métodos mixtos
Author
Dinamarca-Aravena, Katherine Andrea
Abstract
In the context of educational inclusion, Chile stands out as one of the first countries to formalize the work of speech therapists, psychologists, physical therapists, and occupational therapists within school settings, known as Support Services Professionals. This research analyzes the perceptions of these professionals regarding their working conditions in School Integration Programs (PIE) in Chile. A sequential, exploratory, and mixed-methods approach was used. Interviews were carried out (N=52) and a questionnaire was administered (N=474) using the Respondent Driven Sampling (RDS) method. The interviews were analyzed using a thematic approach, while descriptive statistics were used to analyze quantitative results. The results reveal that formalizing the working conditions of Support Services Professionals contributes to their retention in schools. However, the lack of adequate working spaces, the restriction and standardization of time allocated for intervention, and insufficient resources negatively impact educational practice and contribute to burnout. The tensions highlighted by the professionals underscore the urgency of investigating the management of resources allocated to the development of PIEs. This research is pioneering in its subject matter and provides, for the first time in the country, a detailed description of the working conditions of Support Services Professionals. It also demonstrates the implementation of a non-conventional sampling method, which could be of interest to researchers addressing hard-to-reach populations or those without an established sampling frame. The findings invite policymakers, researchers, and civil society to reflect on the working conditions in schools and to assess the efficiency with which resources are utilized in the country's PIEs. En el contexto de la inclusión educativa, Chile destaca como uno de los primeros países en formalizar la labor de fonoaudiólogos, psicólogos, kinesiólogos y terapeutas ocupacionales dentro del ámbito escolar a quienes se les conoce como profesionales asistentes de la educación. Esta investigación analiza las percepciones de estos profesionales sobre las condiciones laborales para desempeñarse en escuelas con Programas de Integración Escolar (PIE) en Chile. Se empleó un enfoque metodológico mixto exploratorio secuencial. Se realizaron entrevistas (N=52) y se administró un cuestionario (N=474) utilizando el método de muestreo "Respondent Driven Sampling" (RDS). Las entrevistas se analizaron con un enfoque temático, mientras que los resultados cuantitativos se analizaron mediante estadísticas descriptivas. Los resultados revelan que la formalización de las condiciones laborales de los profesionales asistentes contribuye a su retención en las escuelas. Sin embargo, la carencia de espacios de trabajo adecuados, la restricción y la estandarización del tiempo asignado para intervenir, así como la insuficiencia de recursos son factores que afectan la práctica educativa y desgasta a los profesionales. Las tensiones mencionadas por los profesionales evidencian la urgencia de investigar la gestión de recursos destinados al desarrollo de los PIE. Esta investigación es pionera en la temática y proporciona, por primera vez en el país, una descripción de las condiciones laborales en las que se desempeñan los profesionales asistentes. Además, ofrece la implementación de un método de muestreo no convencional, el cual podría resultar de interés para investigadores que abordan poblaciones de difícil acceso o para las cuales no existe un marco muestral establecido. Los hallazgos invitan a actores políticos, investigadores y sociedad civil a reflexionar sobre las condiciones laborales en las escuelas y evaluar la eficiencia con la que se utilizan los recursos en los PIE del país.