Show simple item record

Intervenciones fonoaudiológicas en apraxia del habla infantil orientadas al desarrollo de la comunicación funcional: una revisión de alcance

dc.creatorHerrán-Landeros, Carolina
dc.creatorSchnitzler Sommerfeld, Nicole
dc.creatorCamila Diaz Paez, Camila
dc.creatorLagrutta Diaz, Laura
dc.creatorPerez Maulen, Catalina
dc.date2024-05-11
dc.date.accessioned2025-01-08T14:21:58Z
dc.date.available2025-01-08T14:21:58Z
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/69558
dc.identifier10.5354/0719-4692.2024.69558
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247515
dc.descriptionThe treatment of Childhood Apraxia of Speech (CAS) has traditionally focused on enhancing expressive skills such as articulation and intelligibility. Although most of the available strategies promote improvements in speech production, those that improve functional communication have yet to be explored in depth. The objective of this scoping review was to compare the speech-language therapy interventions for CAS that have the most substantial literature support in terms of their focus on promoting functional communication. This review adhered to the PRISMA-ScR guidelines for scoping reviews and considered five interventions frequently mentioned in the literature: The Nuffield Dyspraxia Programme (NDP-3); Physically Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets (PROMPT); Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC); The Kaufman Speech to Language Protocol (K-SLP); and Integrated Phonological Awareness (IPA). Furthermore, articles published between January 2015 and December 2021 were included from PubMed, WoS, LILACS, Cochrane Library, and Scopus databases. The most relevant findings indicate a lack of generalizability due to small sample sizes, hindering the extrapolation of results related to the intervention of functional communication. This represents a problem in the field of research and could be detrimental to Evidence-Based Practice. In conclusion, an eclectic and holistic approach may be more effective in the treatment of CAS; therefore, we propose a checklist aimed at assessing interventions based on their indicators of functionality.en-US
dc.descriptionEl tratamiento de la Apraxia del Habla Infantil (AHI) clásicamente se ha enfocado en favorecer las habilidades expresivas como la articulación y la inteligibilidad. Si bien, las diversas estrategias disponibles actualmente promueven mejoras en el habla, no se ha profundizado en aquellas que logran potenciar la comunicación funcional. El objetivo de la presente revisión de alcance es comparar las terapias fonoaudiológicas para la AHI con mayor sustento bibliográfico, en función de su orientación al incremento de la comunicación funcional. Esta revisión siguió los lineamientos PRISMA-ScR para revisiones de alcance, considerando las cinco terapias mayormente mencionadas en la literatura: Nuffield Dyspraxia Programme (NDP-3); Physically Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets (PROMPT); Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC); The Kaufman Speech to Language Protocol (K-SLP); Integrated Phonological Awareness (IPA). Las bases de datos fueron PubMed, WoS, LILACS, Biblioteca Cochrane y Scopus, en el periodo que incluyó enero del año 2015 a diciembre del año 2021. Los resultados más relevantes muestran la dificultad de extrapolar los resultados por ser muestras pequeñas y por tanto difíciles de generalizar en cuanto a la orientación en la comunicación funcional. Lo anterior podría perjudicar a la Práctica Basada en Evidencia. En conclusión, es relevante seleccionar un enfoque más ecléctico y holístico para intervenir a usuarios con AHI, para lo cual se propone un checklist que permite valorar las intervenciones según indicadores de funcionalidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/69558/76182
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/69558/77068
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista Chilena de Fonoaudiologíaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 23 (2024); pp. 1-17en-US
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 23 (2024); pp. 1-17es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.subjectApraxia del Habla Infantiles-ES
dc.subjectComunicación Funcionales-ES
dc.subjectTratamiento y Enfoques de Intervenciónes-ES
dc.subjectChildhood Apraxia of Speechen-US
dc.subjectFunctional Communicationen-US
dc.subjectTreatment; Intervention Approachesen-US
dc.titleSpeech-Language Therapy Interventions in Childhood Apraxia of Speech Aimed at Developing Functional Communication: a Scoping Reviewen-US
dc.titleIntervenciones fonoaudiológicas en apraxia del habla infantil orientadas al desarrollo de la comunicación funcional: una revisión de alcancees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record