Cognitive Performance in People with Vestibular Disorders: An Integrative Literature Review
Rendimiento cognitivo en personas con patologías vestibulares: Una revisión integradora de la literatura
Author
Oyarzún Díaz, Patricia Alejandra
Borro, Osvaldo
Abstract
The impact of vestibular disorders on quality of life and the physical, emotional, and social spheres has been widely studied and documented. However, although functional and anatomical relationships have been found between the vestibular system and cortical areas, neuroimaging studies have established that domains like attention, memory, spatial navigation, and orientation would be involved, despite there being few studies investigating cognitive performance. This study aimed to identify and synthesize the available scientific evidence on cognitive performance in people with vestibular disorders and to analyze the methodological quality of the selected articles. An integrative literature review was carried out which surveyed the databases of ProQuest, EBSCO, PubMed, ScienceDirect, Cochrane Library, and SciELO. The studies’ methodological quality was assessed using the Downs & Black checklist for randomized and nonrandomized healthcare intervention studies. Altogether, 771 studies were found, of which 5 were selected and analyzed. The results show that the cognitive domains that are studied focus mainly on general cognitive status, visual-spatial skills, executive functions, and attention. Nonetheless, the findings are contradictory due to methodological differences (pathology studied, status of the pathology, instruments used, age of the participants, and lack of control groups, among others). El impacto de las alteraciones vestibulares sobre la calidad de vida y los aspectos físico, emocional y social ha sido ampliamente estudiado y documentado. Por el contrario, los estudios sobre rendimiento cognitivo son escasos y con los que se cuenta son principalmente de neuroimagen. Dichos estudios establecen que dominios cognitivos como la atención, memoria, orientación y navegación espacial estarían involucrados. Los objetivos de este estudio fueron: 1) identificar y sintetizar la evidencia científica disponible sobre el rendimiento cognitivo en personas con patologías vestibulares y 2) analizar la calidad metodológica de los artículos seleccionados. Se realizó una revisión integradora de literatura utilizando las bases de datos Proquest, Ebsco, Pubmed, ScienceDirect, Cochrane Library y Scielo. La evaluación de la calidad metodológica se efectuó completando la lista de verificación de estudios aleatorios y no aleatorios de las intervenciones de atención de salud de Downs y Black. De los 771 estudios encontrados, 5 fueron seleccionados y analizados. Los resultados demuestran que los dominios cognitivos estudiados contemplan en mayor medida estado cognitivo general, habilidades visoespaciales, funciones ejecutivas y atención. No obstante, los hallazgos son contrapuestos debido a las diferencias metodológicas (patología estudiada, estado de la patología, instrumento empleado, edad de los participantes, ausencia de grupos controles, entre otros).
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