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Undergraduate Speech Therapy Students' Perceptions of Their Education in Palliative Care

Percepción de estudiantes de pregrado de Fonoaudiología sobre su educación en cuidados paliativos

Author
Tapia-Saavedra, Sara

Irrazábal-Gálvez, Natalia

Mora-Bolbarán, Camila

Aravena-Vásquez, Renata

Rivero-Palominos, Paula

Estay-Estay, Isidora

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/71984
10.5354/0719-4692.2024.71984
Abstract
This study examines the perceptions of Speech-Language Therapy students at Universidad de Chile regarding the training they receive in palliative care (PC). This is contextualized within the growing global demand for PC and the implementation of Ley de cuidados universales (Universal Care law) in Chile. A qualitative methodology was employed, including group interviews and content analysis. The findings indicate that students perceive a limited emphasis on these topics within the curriculum. The identified limitations include a lack of systematic focus in both theoretical and practical education, as well as insufficient opportunities to develop specific competencies required for working with individuals in end-of-life stages. Notably, students perceive a gap between the theoretical knowledge provided in courses and the practical preparation needed to address real-life situations. Additionally, they recognize the importance of being trained in transversal competencies, particularly those related to emotional and communication skills. This study highlights the need for comprehensive training that integrates both theory and practice, with specific strategies for supporting populations requiring PC.
 
Este estudio busca explorar las percepciones de los estudiantes de Fonoaudiología de la Universidad de Chile sobre la formación que reciben en cuidados paliativos (CP). Esto se enmarca en el contexto del creciente requerimiento de CP a nivel mundial y la implementación de la ley de cuidados universales en Chile. Se utilizó una metodología cualitativa, que incluyó entrevistas grupales y análisis de contenido. Los resultados revelan que los estudiantes perciben un enfoque limitado en estas temáticas dentro de la carrera. Las limitaciones incluyen la falta de un enfoque sistemático en la educación teórica y práctica, así como la escasez de oportunidades para desarrollar competencias específicas necesarias para trabajar con personas en etapas cercanas a la muerte. En particular, los estudiantes perciben una discrepancia entre la teoría impartida en los cursos y la preparación práctica necesaria para enfrentar situaciones reales. Además, reconocen la importancia de recibir formación en competencias transversales, con énfasis en herramientas emocionales y comunicacionales. Se discute la necesidad de una formación integral que incluya tanto teoría como práctica, con enfoques específicos para el acompañamiento de la población que requiere CP.
 
Metadata
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Discipline
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