Cadavres exquis. Automatic processes in the building extensions of OMA
Cadavres exquis. Procesos automáticos en las ampliaciones de edificios de OMA
Author
Arias Madero, Javier
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/7608510.5354/0719-5427.2024.76085
Abstract
This article examines the affinities between Rem Koolhaas’s architectural extension strategies and the surrealist concept of the ‘exquisite corpse’. The problem addressed is how these extensions, conceived as ideologically autonomous components, reconfigure the building as a collective palimpsest. The objective is to analyze how these practices align with the principles of ‘Manhattanism’ articulated in Delirious New York and how they resonate with the organic excrescences characteristic of Salvador Dalí’s artistic universe. The methodology employs a critical analysis of Koolhaas’s key projects alongside an interpretation of surrealist methodologies, assessing their conceptual convergence. The findings indicate that these extensions, formally autonomous and seemingly random, not only fulfill functional requirements but also challenge the rationalist foundations of architectural design, establishing an interdisciplinary dialogue between architecture and surrealist art. El artículo explora las afinidades entre las estrategias de ampliaciones de edificios concebidos por Rem Koolhaas y el concepto surrealista del ‘cadáver exquisito’. El problema radica en cómo estas ampliaciones, concebidas como partes ideológicamente autónomas, reconfiguran el edificio como un palimpsesto colectivo. El objetivo es analizar cómo estas prácticas conectan con los principios del ‘manhattanismo’ descritos en Delirious New York y cómo evocan las excrecencias orgánicas propias del universo de Salvador Dalí. La metodología combina un análisis crítico de proyectos clave de Koolhaas con la interpretación de las ‘metodologías surrealistas’, evaluando su convergencia conceptual. Las conclusiones reflejan que estas ampliaciones, formalmente autónomas y aparentemente aleatorias, no solo responden a necesidades funcionales, sino que cuestionan las bases racionalistas del proyecto arquitectónico, consolidando un diálogo interdisciplinar entre arquitectura y surrealismo.