Active mobility and the 15-minute city: the case of Santa Fe, Mexico
Movilidad activa y la ciudad de 15 minutos: caso Santa Fe, México
Author
Solís-Morales, Paula
Rodríguez Martínez, Daniela
Mircea Ilie, Bogdan
Godoy-Rangel, Caribay
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/7618010.5354/0719-5427.2024.76180
Abstract
In affluent urban areas, where automobile useis the predominant mode of transportation, non-motorized mobility presents several challenges. This has the effect of limiting physical activity and social interaction, which in turn affects the quality of life of the inhabitants and increases the environmental impact. The aim of this study is to identify the obstacles to active mobility and their impact on the implementation of the 15-minute city concept through an innovative methodology that is readily adoptable. To this end, the road, pedestrian and cycling infrastructure was examined using isochrone mapping, architectural cuts and connectivity mapping of a case study: the sub-urban area of Santa Fe, Mexico City, Mexico. The findings revealed that vehicular mobility is a priority in all the sections studied, with 80 % of vehicular roads in excellent condition, while 80 % of pedestrian roads are deficient, as well as those for cyclists. These results align with theoretical perspectives that highlight the lack of equity in urban design and its impact on active mobility. However, these findings also serve as a reference for the design of future urban projects in areas with similar characteristics. En zonas urbanas de alto poder adquisitivo, donde predomina el uso del automóvil, la movilidad no motorizada tiende a presentar una serie de desafíos. Esto limita la actividad física y la interacción social afectando la calidad de vida de los habitantes y aumentando el impacto ambiental. Este estudio busca identificar las barreras que enfrenta la movilidad activa y su impacto en la implementación del concepto de ‘ciudades de 15 minutos’ a través de una metodología innovadora de fácil adopción. Para esto, se analizó la infraestructura vial, peatonal y ciclista mediante mapeo de isócronas, cortes arquitectónicos y mapeos de conectividad de un caso de estudio: la zona conurbada de Santa Fe, Ciudad de México, México. Entre los resultados se obtuvo que la movilidad vehicular es prioritaria en todas las secciones estudiadas, con el 80 % en excelente estado para la vialidad vehicular, mientras que 80 % de las vías peatonales son deficientes, al igual que las de ciclistas. Los hallazgos coinciden con teorías que señalan la falta de equidad en el diseño urbano y su impacto en la movilidad activa. Sin embargo, estos resultados también sirven de guía para el diseño de futuros proyectos urbanísticos en zonas de características similares.