La construcción del personaje: Metodologías autóctonas en el espectáculo O Miolo da Estória
Author
Silva da Conceição, Raylson
Full text
https://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/7678610.5354/0719-6490.2024.76786
Abstract
In her analysis of the Ecuadorian play Kay Pacha, Lîlâ Bisiaux explores the possibility of transforming theatre from a non-Eurocentric
perspective, identifying two forms of displacement: aesthetic and epistemic. However, Bisiaux does not address methodological displacement. This article, through a literature review based on the theorists Enrique Dussel, Boaventura Santos, Eliza Belem, and the author›s observational analyses, highlights the Brazilian play O Miolo da Estória as an example of the use of autochthonous methodology for character creation in theatre through transtheatrality. It emphasises the importance of adopting local cultural approaches in decolonial theatre, recognizing the existence of autochthonous methodologies and tools for theatrical construction in Latin America. This practice incorporates elements of Afro-Indigenous worldview, highlighting the connection between the community and the scenic space, a methodology that diverges from the chronotopic approach of Konstantin Stanislavski. En su análisis del espectáculo ecuatoriano Kay Pacha, Lîlâ Bisiaux expone la posibilidad de transformar el teatro desde una perspectiva
no eurocéntrica, identificando dos formas de desplazamiento: estético y epistémico. Sin embargo, Bisiaux no aborda el desplazamiento metodológico. Este artículo, a través de una revisión bibliográfica fundamentada en los teóricos Enrique Dussel, Boaventura Santos, Eliza Belem y análisis observacionales del autor, destaca el espectáculo brasileño, O Miolo da Estória, como ejemplo del uso de metodología autóctona para la creación de personajes en el teatro, mediante la transteatralidad. Se enfatiza la importancia de adoptar enfoques de la cultura local en el teatro decolonial, reconociendo la existencia de metodologías y herramientas propias para la construcción teatral en América Latina. Esta práctica incorpora elementos de la cosmovisión afro indígena, resaltando la conexión entre la comunidad y el espacio escénico, una metodología que se aleja del enfoque cronotópico de Konstantin Stanislavski.