Show simple item record

dc.creatorSilva da Conceição, Raylson
dc.date2024-11-28
dc.date.accessioned2025-01-08T15:22:01Z
dc.date.available2025-01-08T15:22:01Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/76786
dc.identifier10.5354/0719-6490.2024.76786
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247619
dc.descriptionIn her analysis of the Ecuadorian play Kay Pacha, Lîlâ Bisiaux explores the possibility of transforming theatre from a non-Eurocentric perspective, identifying two forms of displacement: aesthetic and epistemic. However, Bisiaux does not address methodological displacement. This article, through a literature review based on the theorists Enrique Dussel, Boaventura Santos, Eliza Belem, and the author›s observational analyses, highlights the Brazilian play O Miolo da Estória as an example of the use of autochthonous methodology for character creation in theatre through transtheatrality. It emphasises the importance of adopting local cultural approaches in decolonial theatre, recognizing the existence of autochthonous methodologies and tools for theatrical construction in Latin America. This practice incorporates elements of Afro-Indigenous worldview, highlighting the connection between the community and the scenic space, a methodology that diverges from the chronotopic approach of Konstantin Stanislavski.en-US
dc.descriptionEn su análisis del espectáculo ecuatoriano Kay Pacha, Lîlâ Bisiaux expone la posibilidad de transformar el teatro desde una perspectiva no eurocéntrica, identificando dos formas de desplazamiento: estético y epistémico. Sin embargo, Bisiaux no aborda el desplazamiento metodológico. Este artículo, a través de una revisión bibliográfica fundamentada en los teóricos Enrique Dussel, Boaventura Santos, Eliza Belem y análisis observacionales del autor, destaca el espectáculo brasileño, O Miolo da Estória, como ejemplo del uso de metodología autóctona para la creación de personajes en el teatro, mediante la transteatralidad. Se enfatiza la importancia de adoptar enfoques de la cultura local en el teatro decolonial, reconociendo la existencia de metodologías y herramientas propias para la construcción teatral en América Latina. Esta práctica incorpora elementos de la cosmovisión afro indígena, resaltando la conexión entre la comunidad y el espacio escénico, una metodología que se aleja del enfoque cronotópico de Konstantin Stanislavski.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/76786/77794
dc.rightsDerechos de autor 2024 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; No. 11 (2024): Agosto; pp. 211-228en-US
dc.sourceTeatro; Núm. 11 (2024): Agosto; pp. 211-228es-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectmetodología autóctonaes-ES
dc.subjectO Miolo da Estóriaes-ES
dc.subjecttransteatralidades-ES
dc.subjectteatro decoloniales-ES
dc.subjectdesplazamiento epistémicoes-ES
dc.subjectautochthonous methodologyen-US
dc.subjectO Miolo da Estóriaen-US
dc.subjecttranstheatralityen-US
dc.subjectdecolonial theatreen-US
dc.subjectepistemic shiften-US
dc.titleLa construcción del personaje: Metodologías autóctonas en el espectáculo O Miolo da Estóriaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record