Service Learning in Adult Education as a contribution to justice and social transformation
Aprendizaje Servicio en Educación de Adultos como contribución para la justicia y transformación social
Author
Trengove Thiele, Ethel Kathleen
Mora Rodríguez, Carolina
Tomé Díaz, Pamela
Leyton Cruz, Rodrigo
Abstract
This document addresses the contribution to justice and social transformation that is generated, with the implementation of Learning and Service (AS) projects through the curricular activity of Adult Education of the Pedagogy in Differential Education career of the Silva Henríquez Catholic University (UCSH). These projects focus on the development of cognitive and instrumental skills, digital literacy, self-sustainability and work readiness in various contexts characterized by the high violation of the rights of the adults who participate in them (confinement, special school, adults and older people), generating bidirectional training processes in social justice for the students of Pedagogy in Differential Education (PED) at UCSH, as well as improving the quality of life of those who make up the community partners.This synthesis seeks to recognize the contribution of AS to transformation and social justice according to the experiences developed by students of Pedagogy in Differential Education at UCSH, with adults in diverse contexts, contributing to the training process itself, and in turn, generating reciprocity with communities from vulnerable contexts as the central focus of the profile of a teaching staff committed to the common good, who seeks to respond to contextual demands, promote educational transformation, and provide better opportunities for participation that promote equity in the different spaces of society current. En el presente escrito se aborda la contribución a la justicia y transformación social que se genera, con la implementación de proyectos de Aprendizaje y Servicio (AS) por medio de la actividad curricular de Educación de Adultos de la carrera de Pedagogía en Educación Diferencial de la Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH). Estos proyectos se enfocan en el desarrollo de habilidades cognitivas, instrumentales, alfabetización digital, autosustentabilidad y apresto laboral en diversos contextos caracterizados por la alta vulneración de derechos de las personas adultas que participan en ellos (encierro, escuela especial, adultos y personas mayores), generando procesos bidireccionales de formación en justicia social para las y los estudiantes de Pedagogía en Educación Diferencial (PED) de la UCSH, así como la mejora de la calidad de vida de quienes conforman los socios comunitarios.
Esta síntesis busca reconocer el aporte del AS para la transformación y justicia social de acuerdo a las experiencias desarrolladas por estudiantes de Pedagogía en Educación Diferencial de la UCSH, con adultos en contextos diversos, contribuyendo al propio proceso formativo, y a su vez, generando reciprocidad con comunidades de contextos vulnerados como foco central del perfil de un profesorado comprometido con el bien común, que busca dar respuesta a las demandas contextuales, tensionar para la transformación educativa, y proporcionar mejores oportunidades de participación que promuevan la equidad en los distintos espacios de la sociedad actual.