TRAINING OF SOCIALLY RESPONSIBLE EARLY EDUCATORS FROM LEARNING AND SERVICE FOCUSED ON MIGRANT CHILDREN AND FAMILIES
Formación de educadoras de párvulos socialmente responsables desde el aprendizaje y servicio focalizado en infancias y familias migrantes
Author
Arias Bruna, Rosa Elizabeth
Jiménez Alvarado, Gladys
Abstract
Education is the main force of social transformation, a motivational conception from which the educational project is established in the Early Childhood Education career of the Pontifical Catholic University of Valparaíso (PUCV), whose main purpose is to mainstream the training in social responsibility of its students, identity seal of their graduation profile, through the Service Learning methodology
This Service Learning project is carried out during the second semester of 2022 with two Local Public Education Service (SLEP Valparaíso) practice centers, where the participating students deploy their prosocial leadership capabilities during the participatory diagnosis processes of the real and felt needs of boys/girls, families, teams and educational community; and their metacognitive capacities in the reflective processes around the ethical dilemmas that arise at the intrapersonal, interpersonal and community level, related to inclusion, diversity and interculturality of the educational reality.
In this way, the aim is to raise awareness, value and integrate social responsibility in professional practice around migration, and consequently, training in the values of respect for the dignity of others, the search for the common good, solidarity justice, the systematic encounter and co-construction of learning and well-being opportunities with/in the entire educational community. La Educación es la principal fuerza de transformación social, concepción motivacional desde donde se establece el proyecto educativo en la carrera de Educación Parvularia de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (PUCV), que tiene como principal propósito, transversalizar la formación en responsabilidad social de sus estudiantes, sello identitario de su perfil de egreso, a través de la metodología Aprendizaje Servicio.
Este proyecto de Aprendizaje Servicio se realiza durante el segundo semestre 2022 con dos centros de práctica Servicio Local de Educación Pública (SLEP Valparaíso), donde las educadoras en formación participantes despliegan sus capacidades de liderazgo prosocial durante los procesos de diagnóstico participativo de las necesidades reales y sentidas de niños/niñas, familias, equipos y comunidad educativa; y sus capacidades metacognitivas en los procesos reflexivos en torno a los dilemas éticos que surgen a nivel intrapersonal, interpersonal y comunitario, relacionados con la inclusión, la diversidad y la interculturalidad de la realidad educativa.
De esta manera se busca la sensibilización, valoración e integración de la responsabilidad social en el ejercicio profesional en torno a la migración, en consecuencia, la formación en los valores de respeto por la dignidad del otro/a, la búsqueda del bien común, la justicia solidaria, el encuentro sistemático y de co-construcción de oportunidades de aprendizaje y bienestar con y en la comunidad educativa.