Social representations of school failure in parents and guardians of a school in northern Chile
Representaciones sociales de la repitencia escolar en padres, madres y apoderados de un colegio en el norte de Chile
Author
Arce Barahona, Pablo Andrés
Vásquez Lavín, Yury Marcos
Abstract
The present research aims to account for the content of the social representation of school failure in parents and guardians of a subsidized private school located in the commune of Iquique in northern Chile. The methodology used was qualitative and consisted of conducting six in-depth interviews during June 2023 with guardians of students who finished the 2019 school year as repeaters. The results of the structural discourse analysis identify a central organizing core that describes school failure as a failure, surrounded by peripheral elements that consider it an unnecessary and replaceable educational policy, whose leading causes are the immaturity of the student and the lack of communication of the parents with their pupil and with the educational institution, and whose main consequence is a positive change in attitude of students and guardians in the following school year. The conclusions address the points of agreement and disagreement between the findings of the study and those of other similar studies that make up state-of-the-art. At the same time, the discussion focuses on the potential of the social representations approach to explore school repetition, allowing for a deeper understanding of its causes, consequences, and meanings. La presente investigación tiene por objetivo dar cuenta del contenido de la representación social sobre la repitencia escolar en padres, madres y apoderados del Colegio Academia Tarapacá, en la ciudad de Iquique, en el norte de Chile. La metodología empleada fue de tipo cualitativa y consistió en la realización de seis entrevistas en profundidad de tipo enfocadas, durante el mes de junio de 2023, a apoderados de estudiantes que finalizaron el año escolar 2019 como repitentes. Los resultados del análisis estructural de discurso identifican un núcleo central organizador que describe la repitencia escolar esencialmente como un fracaso, rodeado de elementos periféricos que la consideran una política educativa innecesaria y sustituible, cuyas principales causas son la inmadurez del estudiante y la falta de comunicación de los padres con su pupilo y con la institución educativa, y cuya principal consecuencia es un cambio de actitud de estudiantes y apoderados en el año escolar siguiente. La discusión se centra en la connotación negativa de la repitencia escolar y en la transición operada en los apoderados antes y después de esta, desde un estilo educativo parental negligente o permisivo a uno más democrático, y desde un nivel de involucramiento informativo a uno colaborativo y consultivo.