THE POSITIVE FORCE OF VATICAN II LITURGY: AT NEARLY 50 YEARS OF SACROSANCTUM CONCILIUM
LA FUERZA POSITIVA DE LA LITURGIA DEL VATICANO II. A CASI 50 AÑOS DE SACROSANCTUM CONCILIUM
Author
Rosas, Guillermo
Rosas, Guillermo
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/196710.21703/2735-634520121411967
Abstract
As a prelude to the 50th anniversary of the Constitution on the Sacred Liturgy of Vatican II, Sacrosanctum Concilium (December 4, 1963), the author reflects on some issues of substance, based on his personal conviction that reformed liturgy has exerted a positive force on the Church. The occasion is set by the atmosphere of interest and discussion perceived in recent years around the liturgy. The author tries to reach the foundations involved –on both the theological and human level– in the questions and discussions about liturgy, and looks for insights to overcome the opposing views. These foundations are: 1) Change and permanence in liturgy, 2) The place and con-sequences of liturgy in Christian life, 3) Active participation as the key to the reform and nature of liturgy; 4) The Paschal mystery as incarnate mystery, and finally 5) The divine-human subject who acts synergistically with liturgy. En la cercanía del 50º aniversario de la Constitución sobre la Sagrada Liturgia del Concilio Vaticano II, Sacrosanctum Concilium (4 diciembre 1963), el autor reflexio-na, desde su convicción personal de la fuerza positiva que la liturgia reformada ha ejercido en la Iglesia, sobre algunos temas de fondo. La ocasión la da el clima de in-terés y de discusión que se advierte en los últimos años en torno a la liturgia. Intenta ir a los fundamentos que están en juego, a nivel teológico y humano, a las preguntas y debates que se dan en torno a la liturgia, y buscar luces que permitan superar las visiones contrapuestas. Ellos son: 1) El cambio y la permanencia en la liturgia; 2) El lugar que la liturgia tiene en la vida cristiana y sus consecuencias en ella; 3) La partici-pación activa como clave de la reforma y de la naturaleza de la liturgia; 4) El misterio pascual como misterio encarnado; y finalmente 5) El sujeto divino-humano que actúa sinérgicamente de la liturgia.