THE ECCLESIAL SYMBOLISM IN GREGORY OF NYSSA’S HOMILIES ON THE SONG OF SONGS
LA SIMBOLOGÍA ECLESIAL EN LAS HOMILÍAS SOBRE EL CANTAR DE LOS CANTARES, DE GREGORIO DE NISA
dc.creator | Izquierdo, Cesar | en |
dc.creator | Izquierdo, César | es |
dc.date | 2023-01-12 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-22T11:47:17Z | |
dc.date.available | 2025-01-22T11:47:17Z | |
dc.identifier | https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1970 | |
dc.identifier | 10.21703/2735-634520121411970 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247694 | |
dc.description | In the Homilies on the Song of Songs, especially in VII and XIII, Gregory of Nyssa offers a spiritual interpretation which, taking the literal sense as a starting-point, per-mits access to God’s real intention. Gregory interprets the bride of the Canticle as the Church, body of Christ, to which Christ gives life and attracts towards himself. The bride-Church is endowed with beauty (kallos), glory (doxa) and grace (charis), as may be deduced from the imagery of Solomon’s carriage, and the eyes and teeth of the bride who is also the “bridegroom’s crown”. Gregory’s explanation of the “dew of the night” is also interesting, as a description of the knowledge of God that we acquire, simultaneously characterized by apophatism and “epéktasis”. | en |
dc.description | En las Homilías sobre el Cantar de los Cantares –especialmente en VII y la XIII– Gregorio de Nisa ofrece una interpretación espiritual que, sobre la base del sentido literal, nos permite acceder a la verdadera intención de Dios. El Niseno interpreta que la esposa del Cántico es la Iglesia que el esposo Cristo vivifica como su cuerpo, y la atrae hacia sí. La esposa-Iglesia está dotada de belleza (kallos), gloria (doxa) y gracia (charis) que son descritas a partir de las imágenes de la litera de Salomón, de los ojos y dientes de la esposa que es también “corona del esposo”. De gran interés es también la explicación de las “gotas de la noche” para describir el conocimiento de Dios que adquirimos, marcado a la vez por el apofatismo y la “epéktasis”. | es |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica de la Santísima Concepción | en |
dc.relation | https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1970/1373 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | en |
dc.source | Anales de Teología; Vol. 14 No. 1 (2012): Anales de Teología | Enero - Junio 2012; 99 - 114 | en |
dc.source | Anales de Teología ; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Anales de Teología | Enero - Junio 2012; 99 - 114 | es |
dc.source | 2735-6345 | |
dc.source | 0717-4152 | |
dc.subject | Symbols of the Church, Knowledge on God, Song of songs | en |
dc.subject | Símbolos de la Iglesia, Conocimiento sobre Dios, Cantar de los cantares | es |
dc.title | THE ECCLESIAL SYMBOLISM IN GREGORY OF NYSSA’S HOMILIES ON THE SONG OF SONGS | en |
dc.title | LA SIMBOLOGÍA ECLESIAL EN LAS HOMILÍAS SOBRE EL CANTAR DE LOS CANTARES, DE GREGORIO DE NISA | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Article | en |
dc.type | Artículo | es |
This item appears in the following Collection(s)
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Anales de Teología
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