Displacements: disciplinary overflows for the transformation of performing conventions in research-creation in dance
“Desplazamientos: desbordes disciplinarios para la transformación de las convenciones escénicas en la investigación-creación en danza”
Author
Andrade Proaño, Ruth Valeria
Abstract
This study examines the staging of "Displacements", performed in 2020 and 2021 at the National Dance Company of Ecuador (CNDE); which was conceived as a research initiative that merges artistic experimentation and academic reflection. In the first phase of the research, an experimental laboratory is developed that integrates several body technologies: Kundalini Yoga, dance, and performance. To this, autoethnographic reflective tools and focus groups are integrated, discussing themes that arise before or after each rehearsal. In the second phase of the research, data is collected through open-ended interviews with each participant. The results discuss the transformations of the disciplinary processes of dance within the institution. In addition, the practices and agreements are analyzed as a methodology for collective creation, which is expressed in the writing of this article and includes the direct voice of the five participants. The reflection on the assembly of body and ethnographic techniques is deepened. Finally, the displacements of the scenic conventions and the experimentation within the choreographic device in relation to the spectators are characterized. Este estudio examina la puesta en escena Desplazamientos, realizada en 2020 y 2021 en la Compañía Nacional de Danza del Ecuador (CNDE); la cual fue concebida como una iniciativa de investigación que fusiona la experimentación artística y la reflexión académica. En la primera fase de la investigación, se desarrolla un laboratorio experimental que ensambla varias tecnologías corporales: el Kundalini Yoga, la danza y la performance. A ello, se integran herramientas reflexivas etnográficas y grupos focales, donde se discuten los temas que surgen antes o después de cada ensayo. En la segunda fase de la investigación, se recolectan datos mediante entrevistas abiertas realizadas a cada uno de los participantes. En los resultados se discuten las transformaciones de los procesos disciplinares de la danza dentro de la institución. Además, se analizan las prácticas y acuerdos como metodología para la creación colectiva; misma que se expresa en la escritura de este artículo que incluye la voz directa de los cinco participantes. Se profundiza en la reflexión sobre el ensamblaje de las técnicas corporales y etnográficas. Finalmente, se caracterizan los desplazamientos de las convenciones escénicas y la experimentación dentro del dispositivo coreográfico en relación con los espectadores.