Show simple item record

Plasticidad. Hacia la construcción de la subjetividad desde el accidente.

dc.creatorBravo Guzmán, Ailyn
dc.creatorRodríguez Arratia, Nelson Cristian
dc.date2024-12-31
dc.date.accessioned2025-01-22T12:30:34Z
dc.date.available2025-01-22T12:30:34Z
dc.identifierhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2834
dc.identifier10.25074/actos.v6i12.2834
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247742
dc.descriptionToday, philosophy and aesthetics, in particular, challenge the reflection on how sensibilities can understand the work of art as a possibility of discovering themselves as subjects who construct their subjectivity. If aesthetics only focuses on art for art's sake, it can ignore its impact on individuals' histories. To address this, the work suggests a re-examination of the plasticity concept, as philosopher Catherine Malabou developed. To approach dance, this will use a methodology and hermeneutic analysis based on Hans-Georg Gadamer's aesthetics. Both proposals look at dance, which, from its artistic and aesthetic conditions, places us in the existential state of how to live is also to dance.  Plasticity is more than just a concept; it's a process by which individuals discover their subjectivity. It allows us to move away from the logical and formal constraints that condition us. Through plasticity, we can form our identities not only by what we are currently but also by what we may become, encompassing even the fractures and interruptions in our lives. Thus, the aesthetic experience of the symbol in dance offers us the possibility of constructing ourselves from our accidents and fractures.en-US
dc.descriptionHoy la filosofía y la estética en particular desafían la reflexión en torno a cómo las sensibilidades pueden comprender la obra de arte como una posibilidad de descubrirse como sujetos constructores de la propia subjetividad. Pero este camino se nubla si la estética solo considera al arte por el arte, obviando lo que ocurre con la historia de los individuos. El trabajo propone, a partir de una metodología y análisis hermenéutico, una revisión del concepto de plasticidad desarrollado por la filósofa Catherine Malabou, desde una lectura de la estética de Hans-Georg Gadamer, para una aproximación a la danza. Ambas propuestas abren una mirada a la danza que, desde sus condiciones artísticas y estéticas, nos sitúa en la condición existencial de cómo vivir es también danzar. La plasticidad, más allá de un concepto, es un movimiento por el que cada sujeto descubre su subjetividad, lejos de la sujeción lógica y formal a la que están condicionados. Desde la plasticidad, la formación de un sujeto no solo se descubre en su propio movimiento de lo que es, sino de lo que está por venir, incorporando incluso aquello que aparece como fractura o interrupción. Así, la experiencia estética del símbolo en la danza se convierte en la posibilidad de construirnos desde lo que somos, como fractura y accidente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2834/2857
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 6 Núm. 12 (2024): Revista Actos; 72-93es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v6i12
dc.titlePlasticity. Towards the construction of subjectivity from the accident. An analysis from Catherine Malabou and Hans-Georg Gadamer to rethink dance.en-US
dc.titlePlasticidad. Hacia la construcción de la subjetividad desde el accidente.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record