Goya’s black thinking
EL PENSAMIENTO NEGRO DE GOYA
Author
Ortega, Joaquín Esteban
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/331410.32735/S0718-22012024000593314
Abstract
This paper sustains the thesis that the symbolic force of Goya's painting allows us to speak of a thought guided by the referential sustenance of black. In this way, we will emphasise that his entire oeuvre implies the consideration of a profound thought on human existence. In order to develop this objective, we shall enter into a dialogue with the Spanish painter's work as a whole. Through the analysis of the different stages, it will be possible to corroborate how the common thread of melancholy becomes a hermeneutic key. His melancholic painting will become the energy of the processes of transformation of his painting and of his own biography. The development of the alchemical process of the whole ensemble, through which we witness the progressive existential distillation of the nigredo, will therefore be spontaneously noticed. El presente trabajo sostiene la tesis de que la fuerza simbólica de la pintura de Goya permite hablar de un pensamiento guiado por el sustento referencial del negro. Resaltaremos, de este modo, que toda su obra implica la consideración de un pensamiento profundo sobre la existencia humana. Con el fin de desarrollar este objetivo entraremos en diálogo con el conjunto de los trabajos del pintor español. A través del análisis de las diversas etapas se podrá ir corroborando cómo el hilo conductor de la melancolía se convierte en una clave hermenéutica. Su pintura melancólica se convertirá en la energía de los procesos de transformación de su pintura y de su propia biografía. Se advertirá, por tanto, de manera espontánea, el desarrollo del proceso alquímico de todo el conjunto a través del cual asistimos a la progresiva destilación existencial de la nigredo.