On the composition of Canto General, by Pablo Neruda
Aspectos de la composición en Canto General de Pablo Neruda
dc.creator | Plaa, Monique | |
dc.date | 2003-10-30 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-22T12:37:09Z | |
dc.date.available | 2025-01-22T12:37:09Z | |
dc.identifier | https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3378 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247746 | |
dc.description | The article is mainly concerned with the composition of Canto general. Although the material prganization of the work suggests an objective linearity of time, the omnipresence of the time and space of the I encompasses a subjective sircularity. It is the I who seems tio determine the metaphorical composition of the work. Relying on the analysis of four key poetic works, Alturas de Macchu Pichu, Recabarren, Flores de Punitaqui, and El gran océano, this attempts to explain how the rite of passage from a lonesome I to a egalitarian I, turns out to be the center of gravity of the mythological configuration of the work and of the cosmogony of its writing. | en-US |
dc.description | Este trabajo intenta acercarse a la composicíon de Canto General. Si bien la organización material de la obra sugiere una linealidad temporal objetiva, la constante presencia del espacio-tiempo del yo inscribe una circularidad subjetiva. La hipótesis que se postula es que el yo determina la composición metafórica de la obra. A partir de cuatro etapas poéticas claves, Alturas de Macchu Pichu, Recabarren, Flores de Punitaqui y El gran océano, se ha intentado mostrar que en Canto general el rito de pasaje de un yo solidario parece ser en sus renovadas celebraciones el centro de gravedad de la configuración mitológica de la obra y de la cosmogonía de su escritura. | es-ES |
dc.publisher | Departamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos. | es-ES |
dc.rights | Derechos de autor 2003 Monique Plaa | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; N°19 Volumen I 2003; 33 - 50 | es-ES |
dc.source | 0718-2201 | |
dc.source | 0716-4254 | |
dc.subject | Neruda | en-US |
dc.subject | Canto General | en-US |
dc.subject | chilean poetry | en-US |
dc.subject | composition | en-US |
dc.subject | Neruda | es-ES |
dc.subject | Canto General | es-ES |
dc.subject | poesía chilena | es-ES |
dc.subject | composición | es-ES |
dc.title | On the composition of Canto General, by Pablo Neruda | en-US |
dc.title | Aspectos de la composición en Canto General de Pablo Neruda | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo original | es-ES |