• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Subjectivation Processes and Intersubjective Relationships in Ethnographic Work

Los procesos de subjetivación y las relaciones intersubjetivas en el trabajo etnográfico

Author
Leal Riquelme, Rubén

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3429
Abstract
The epistemological tradition, especially that referred to positivism, states that in every knowledge process, we are faced with a cognitive triad made up of a Subject, an object, and a relationship of a cognitive nature. Each of these constituents plays a specific role that results in knowledge and, depending on the emphasis on the function of one of the constituents, a different epistemological perspective will emerge. Thus, a positivist vision, in general, postulates that the Subject, to perform a cognitive function, must have consciousness and be able to apprehend the object that is different from the Subject. In the present work, our interest is aimed at studying some more recent contributions related to the phenomenon of knowing, coming from various disciplines and sciences, to highlight the relevance and scope they have in research processes, especially, in ethnographic studies.
 
La tradición epistemológica, en especial aquella referida al positivismo, plantea que en todo proceso de conocimiento nos encontramos ante una triada cognoscitiva conformada por un Sujeto, un objeto y una relación de carácter cognoscitiva. Cada uno de estos constituyentes desempeña un rol específico que da como resultado el conocimiento y, dependiendo del énfasis en la función de uno de los integrantes, surgirá una perspectiva epistemológica diferente. así, una visión positivista, en general, postula que el Sujeto para que pueda desempeñar una función cognoscitiva es indispensable que tenga conciencia y que pueda aprehender el objeto que es distinto del Sujeto.  En el presente trabajo, nuestro interés está orientado a estudiar algunos aportes más recientes relacionados con el fenómeno del conocer, provenientes de diversas disciplinas y ciencias, con el objeto de subrayar la relevancia y los alcances que tienen en los procesos de investigación, en especial, en los estudios etnográficos. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB