The countryside as Utopía: for Literate and Revolutionaries in Mexican Narrative from the 1930s
El campo como utopía: proletarios y revolucionarios en la narrativa mexicana de los años 30.
dc.creator | Ortega, Bertín | |
dc.date | 2001-10-30 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-22T12:37:16Z | |
dc.date.available | 2025-01-22T12:37:16Z | |
dc.identifier | https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3438 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247783 | |
dc.description | In my paper I focus on the proletarian narrative written in Mexico during the 1930s, and its image of rural Mexico. The texts I work with are the novels La ciudad Roja by José Mancisidor (1932), Un sindicato escolar by Miguel Bustos Cerecedo (1936), Protesta by Enrique Díaz Othón (1937), and the short stories “El entierro” and “Los gusanos rojos” by Mario Pavón Flores (1943). As I explained, the urban proletariat has not always been the leading element in social struggles, even though that was predicted in traditional Marxism. in the 1930s in Mexico the peasantry had a pretty large position in certain regions of the country. This special position was the result of specific historical conditions. In my paper I show the fundamental role that education along with the ideologies of the Mexican Revolution and the Cardenas administration(1934- 1940) played in the Consciousness-raising process among Mexican peasants during those years. They need for Unity between urban and rural proletariat was also great concern. | en-US |
dc.description | Este trabajo enfoca la narrativa proletaria de los años treinta y su visión del campo. Estudio las novelas La ciudad Roja de José Mancisidor (1932), Un sindicato escolar de Miguel Bustos Cerecedo (1936), Protesta de Enrique Díaz Othón (1937), y los cuentos “El entierro” y “Los gusanos rojos” de Mario Pavón Flores (1943). Señalo que el proletariado urbano no siempre estuvo la cabeza del movimiento social en México, y que en los años treinta ―y en regiones específicas― el sector rural (el campesinado) tuvo una posición privilegiada, derivada de condiciones históricas particulares. Muestra también el papel fundamental de la educación, del imaginario de la Revolución Mexicana y del gobierno de Lázaro Cárdenas (1934 1940) en el proceso de concientización del campesinado. La necesidad de una unidad entre campesinos y obreros (proletariado urbano y rural) fue un tema de gran interés también. | es-ES |
dc.publisher | Departamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos. | es-ES |
dc.rights | Derechos de autor 2001 Bertín Ortega | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; N°17 Volumen I 2001; 27-42 | es-ES |
dc.source | 0718-2201 | |
dc.source | 0716-4254 | |
dc.title | The countryside as Utopía: for Literate and Revolutionaries in Mexican Narrative from the 1930s | en-US |
dc.title | El campo como utopía: proletarios y revolucionarios en la narrativa mexicana de los años 30. | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo original | es-ES |