Theatre in Argentinian Patagonia. Comodoro Rivadavia and Sarmiento: a Different Experience of Theatre.
Comodoro Rivadavia y Sarmiento una experiencia teatral diferente
dc.creator | Polli, Viviana | |
dc.date | 2002-10-30 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-22T12:37:19Z | |
dc.date.available | 2025-01-22T12:37:19Z | |
dc.identifier | https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3490 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247820 | |
dc.description | The author of this article wonders if it is possible to apply Clifford Geertz’s concept of culture in Patagonia, in the sense that it is essentially a semiotic concept. Geertz agrees with Max Weber that man is an animal caught in a web of meaning that he himself has woven, so that culture is a complex fabric. Thus cultural analysis should not be an experimental science in the search of laws, but an interpretative science in search of meanings. Geertz says that he is looking for “the explanation, interpreting social expressions that are enigmatic on the surface”. Using these premises, the author postulates another way of examining and isolating certain ideas or concepts about Patagonia. Such an objective implies a rejection of the idea of savagery, which resulted from specific interest as well as ignorance and from thought centered elsewhere, in order to convert it into something else, with another content, in which its different ways of being in the world are not limited, where the reducing concept of culture can be expanded because it is being offered another dimension of the world, which far from undermining what the world has created, gives it new life. | en-US |
dc.description | Cabe preguntarse si es posible aplicar en Patagonia el concepto de cultura que propone Clifford Geertz en el sentido de que es esencialmente un concepto semiótico, por lo que coincide con Max Weber en que el hombre es un animal inserto en tramas de significación que el mismo ha tejido, por lo que la cultura es una urdimbre y, por lo tanto, el análisis de la cultura ha de ser no una ciencia experimental en busca de leyes, sino una ciencia interpretativa en busca de significaciones. Dice Geertz que lo que él busca “es la explicación, interpretando expresiones sociales que son enigmáticas en su superficie”. A partir de ese conocimiento apriorístico empieza otra manera de mirar, de dirigir la atención, de aislar ciertas ideas o conceptos de ese algo que es la Patagonia. Se inicia la posibilidad de poner entre paréntesis la idea “barbarie” que fue resultado de entusiasmos, de desconocimiento, de un pensamiento situado en otras ideas, para convertirse en otra cosa, con otro contenido, donde el concepto reductor de cultura puede ser ampliado porque se le está ofreciendo otra dimensión del mundo que, lejos de socavar lo que este ha creado, tiende a vigorizarlo. | es-ES |
dc.publisher | Departamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos. | es-ES |
dc.rights | Derechos de autor 2002 Viviana Polli | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; N°18 Volumen I 2002; 183-197 | es-ES |
dc.source | 0718-2201 | |
dc.source | 0716-4254 | |
dc.title | Theatre in Argentinian Patagonia. Comodoro Rivadavia and Sarmiento: a Different Experience of Theatre. | en-US |
dc.title | Comodoro Rivadavia y Sarmiento una experiencia teatral diferente | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo original | es-ES |