On the Teaching of Literature (Reflection Based on the Objectives and Minimum Contents of the Educational Reform)
Sobre la enseñanza de la literatura (reflexión A partir de los objetivos y contenidos mínimos de la Reforma educacional)
Author
Mansilla Torres, Sergio
Abstract
In a debate among Peruvian teachers and researchers that took place on the web in April 2000, one of the crucial problems that animate the notes I present below was raised: Is it pertinent to teach literature in the formal educational system? And if it is pertinent, for what purpose? What objectives or purposes would such pertinence make sense? Likewise, what would be the relevance and legitimacy of such objectives? Who decides them and based on what? The participants in the virtual dialogue were basically aligned in two positions: on one hand, those who advocated the need to teach and study literature because, among other reasons, “literature moderates social discourse in an essential way (opinion of Pablo Carreño)” or because literature exposes the student to a linguistic exercise that leads them to cross the border of purely pragmatic language use, activating the “cognitive potentialities” of the reader and moving linguistic learning away from the condition of a simple "grammaticalization process as essentially repressive” (opinion of Mario Montalbetti). En un debate entre profesores e investigadores peruanos acontecido en la web en abril de 2000, se planteó uno de los problemas cruciales que animan las notas que expongo más abajo: ¿es pertinente enseñar literatura en el sistema educacional formal? Y si es pertinente, ¿en función? ¿De qué objetivos o finalidades dicha pertenencia cobraría sentido? Asimismo, ¿Cuál sería la pertenencia y legitimidad de tales objetivos? ¿Quién los decide y en función de qué? Los con tertulios del diálogo virtual estaban alineados básicamente en dos posiciones: por un lado, quienes defendían la necesidad de enseñar y estudiar literatura porque, entre otras razones, la literatura modera el discurso social en una manera esencial (opinión de Pablo Carreño) o porque la literatura expone al estudiante a un ejercicio lingüístico que lo lleva a cruzar la frontera del uso puramente pragmático del idioma, activando las “potencialidades cognitivas” del lector y apartando el aprendizaje lingüístico de la condición del simple “proceso de gramaticalización como proceso esencialmente represivo” (opinión de Mario Montalbetti).