• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

The theatre as a Palimpsestic Convergence: The Postmodern Configuration of the Juan Mayorga’s Dramatic Words

El teatro como palimpsesto: la configuración posmoderna de la dramaturgia de Juan Mayorga

Author
Gabriele, John P.

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3513
Abstract
The theatre of the young Spanish playwright Juan Mayorga is most appropriately defined as transgressive. In accordance with postmodern artistic expression, the concept of origin, originality and authenticity are under constant attack in his dramatic works. Mayorga’s theater is characterized by interesting narrative levels, the palimpsestic  convergence of spatial and temporal elements, The superimposition of conflicting mediated discourses,  the simultaneous construction and deconstruction of representation, and the absence of an objective social and historical authority. Mayorca places his dramatic discourse at the very center of the stage where the reality that unfolds is more the result of intuition than lifes experience thereby creating a theatrical experience whose confluence of texts, contexts, and meanings ultimately undermines the authority of objective reality and confers more power and autonomy to the artistic process.
 
El joven dramaturgo español Juan Mayorga escribe un teatro de una textualidad abierta y más transgresor. De acuerdo con el arte posmoderno en que los conceptos de origen, originalidad y autenticidad están bajo ataque constante, el teatro de Mayorga se caracteriza por el entrecruce de múltiples niveles de narrativa dramática, la convergencia incesante de elementos espacio-temporales a manera de palimpsesto, la superimposición de conflictivos discursos mediados, la construcción y desconstrucción simultánea de la representación escénica, y la falta de una autoridad objetiva social e histórica.  Mayorga sitúa su discurso dramático en el propio centro del escenario donde se desenreda una realidad incluida más bien que vivida creando una experiencia teatral cuyo entrecruce de textos, contextos y significados acaban minando la autoridad de la realidad objetiva y confiriendo mayor poder y autonomía al proceso de la creación artística.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB