From Chile to Israel: La muerte y la doncella by “Habima” Theatre
Desde Chile a Israel: La muerte y la doncella por el teatro “Habima”
Author
Blum, Bilha
Abstract
In 1994, the Israeli National Theater produced Death and the Maiden by Ariel Dorfman. The play presents the expectators with a private event through which the painful consequences of the years of Oppression and dictatorship on the members of the Chilean Society are revealed. Due to ample cultural differences between the two Nations, the production of display in Israel raises a series of questions concerning its potential relevancy for the Israeli local public and the range of adaptation it demands.
That transformational process the play had to go through when put on that Israeli stage was made possible by the universal messages it contains, albiet its specific plot. such messages were detected by the stage director and his team and translated into such theatrical form which could be meaningful for the Israeli public. En 1994 el teatro nacional de Israel puso en escena La muerte y la doncella de Ariel Dorfman. La obra relata al espectador un suceso chileno particular a través del cual se revela las tristes consecuencias de los años de opresión y dictadura sobre los miembros de dicha sociedad. Debido a las amplias diferencias culturales entre ambas naciones, la producción de esta obra en Israel plantea una serie de preguntas con respecto a su potencial de pertinencia ante el público y al nivel de adaptación que demanda.
El proceso de transformación de la obra causado por el cambio de su contexto social y cultural, se basó en la utilización de sus mensajes universales no obstante su trama particular. Dichos mensajes, que surgen de los temas sociales y humanos presentados por la obra, Fueron detectados por el director de escena y su equipo de trabajo y traducidos a una forma teatral significante para el público israelí.