Rock-and-Roll in Peruvian Shantytowns: Cultural Identity, Hybridity, and Transculturation
Rock-and-Roll en las barriadas peruanas: Identidad cultural, hibridismo y transculturación
Author
Ramos-García, Luis A
Abstract
I aim to address certain socio-artistic inquiries and meanings, particularly in terms of the relationship between rock as a symbol of resistance and the countercultural subculture proposed since the early 1980s by marginalized urban groups in Peru such as Los del Pueblo and Los mojarras. While it is always challenging to speculate on the transformation and new guidelines in the cultural matrices of hegemony, the argument that emerges as legitimate aims to highlight the appearance of mimetic exhaustion experienced by bourgeois musical groups, avid consumers of Anglo-Saxon cultural paradigms. On the other hand, the culture of the dispossessed—where the marginal and the instinctive have always been fertile and alternative ground to the utopias of modernity—is now presented to us as a destabilizing system where the adoption of ideological and resistance strategies has made possible the appropriation and (de)construction of cultural artifacts that were assumed to be beyond their capacity for absorption and aesthetic-musical interpretation (excerpt from the article). Me propongo ventilar ciertos cuestionamientos y significados socioartísticos, especialmente en términos de relación entre el rock como símbolo de resistencia y la subcultura contestataria propuesta desde los tempranos 80 por grupos urbanos marginales peruanos tales como Los del pueblo, y Los mojarras. Aunque siempre es difícil hacer conjeturas sobre la transformación y nuevas guías en las matrices culturales de la hegemonía, el argumento que se intuye como legítimo apunta a señalar la aparición de un agotamiento mimético experimentado por los grupos musicales de la burguesía, ávidos consumidores de los paradigmas culturales anglosajones. Por su parte, la cultura del desposeído ―donde lo marginal y lo instintivo fue siempre terreno fecundo y alternativo a las utopías de la modernidad― se nos muestra ahora como un sistema desequilibrante donde la adopción de estrategias ideológicas y de resistencia ha hecho posible la apropiación y (de) construcción, de artefactos culturales que se suponían ajenos a su capacidad de absorción e interpretación estético musical (extracto del artículo).