Judah al-Harizi: The Unexpected Jewish-Arabic Connection
Judah al-Harizi: La connexión judío-árabe inesperada
Author
P. Lavín, Audrey A.
Abstract
Both Jewish merchants and wandering poets were partly responsible for the introduction of new ideas into Europe during the 12th and 13th centuries. Largely unaffected by contemporary events such as the Crusades and the signing of the Magna Carta, these Jews traveled freely between Christian and Muslim lands, serving as cultural intermediaries. From the 14th century onward, the frequency of these travels decreased significantly due to the spread of two epidemics between 1350 and 1400: the bubonic plague and the inquisition. However, until then, while Judaism had thrived in Eastern Europe, particularly in Spain under Moorish rule, Jews such as Judah ben Solomon ben Hophni Al-Harizi facilitated the transmission of Arabic sciences, Greek philosophy, as well as commentaries on the Bible (by Rashi, Ibn Ezra, and Maimonides) and other Jewish works to Christians. This, therefore, sparked an intellectual revolution in their own time and later contributed to the emerging ideology of the Renaissance. Tanto los mercaderes como los poetas ambulantes judíos fueron responsables, en parte, por la introducción de ideas nuevas en Europa durante los siglos XXII y XXIII. Casi sin ser afectados por los acontecimientos contemporáneos como las Cruzadas y la firma de la Carta Magna, estos judíos viajaban libremente entre tierras cristianas y musulmanas, convirtiéndose en intermediarios culturales. A partir del siglo XIV, la frecuencia de estos viajes disminuyó considerablemente a causa de la propagación de las dos epidemias entre 1350 y 1400: la plaga bubónica y la inquisición. Pero, hasta entonces, mientras el judaísmo había prosperado en la Europa oriental, y en particular en la España bajo el reinado de los moros, los judíos, tal como Judah ben Solomón ben Hophni Al-Harizi, facilitaron la transmisión a los cristianos de las ciencias árabes, la filosofía griega, además de los comentarios de la Biblia (de Rashi, ibn Ezra y Maimónides) y otras obras judías. Esto, por lo tanto, ocasionó una Revolución intelectual en su propio tiempo y, más tarde, contribuyó a la naciente ideología del Renacimiento.