Show simple item record

LA VIDA QUE SIGUE

dc.creatorVerardi Bocca, Francisco
dc.date2024-04-22
dc.date.accessioned2025-01-22T12:37:29Z
dc.date.available2025-01-22T12:37:29Z
dc.identifierhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3575
dc.identifier10.32735/S0718-22012024000583575
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247889
dc.descriptionThis article offers a reflection on the notion of progress. A notion that received a special contribution from Immanuel Kant, who gave it the condition of purpose and objective of consciences and human history. A little later, this condition was questioned and reformulated by Charles Darwin who, from a science of life, conceived both for living organisms and for humanity a progress with no other purpose than that of their conservation and reproduction, as a result of what he called “blind variation”. Finally, this quarrel received from Georges Canguilhem care and development that resulted in a new and distinct notion of progress that has as its main content the concept of biological normativity, applicable both to living organisms and to social organizations. A concept that, in the Bachelardian manner, “denies and complements” the notion of progress of its predecessors.en-US
dc.descriptionEste artículo propone una reflexión sobre la noción de progreso. Una noción que recibió una contribución especial de Immanuel Kant, quien le otorgó la condición de finalidad y objetivo de las conciencias y de la historia humana. Esta condición, un poco más tarde, fue cuestionada y reformulada por Charles Darwin, quien, desde una ciencia de la vida, concibió tanto para los organismos vivos como para la humanidad un progreso con el fin de su conservación y reproducción, como resultado de lo que él llamó “variación ciega”. Por último, esta querella recibió de Georges Canguilhem cuidados y desarrollos que resultaron en una nueva y distinta noción de progreso que tiene como contenido principal el concepto de normatividad biológica, aplicable tanto a los organismos vivos como a las organizaciones sociales. Un concepto que, a la manera bachelardiana, “niega y complementa” la noción de progreso de sus antecesores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos.es-ES
dc.relationhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3575/4195
dc.rightsDerechos de autor 2024 Francisco Verardi Boccaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; N°58 Volumen I 2024; 277-290es-ES
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjectCanguilhemen-US
dc.subjectHistoryen-US
dc.subjectEvolutionen-US
dc.subjectProgressen-US
dc.subjectNormativityen-US
dc.subjectCanguilhemes-ES
dc.subjectHistoriaes-ES
dc.subjectEvoluciónes-ES
dc.subjectProgresoes-ES
dc.subjectNormatividades-ES
dc.titleLife goes onen-US
dc.titleLA VIDA QUE SIGUEes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record