The novelty of tradition according to L. Pareyson
LA NOVEDAD DE LA TRADICIÓN SEGÚN L. PAREYSON
Author
Sierra García, Emilio
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/358010.32735/S0718-22012024000583580
Abstract
The concept of tradition has been deeply criticised from the French Enlightenment to the present day. Everything that refers to the past, the uses and concepts in the fields of philosophy, aesthetics, politics, and society have undergone great changes in pursuit of emancipation and a quest to be themselves in a new and original way, without depending on antecedent instances. However, from the thought of Luigi Pareyson (1918-1991), we discover the need for a revitalisation of the concept of tradition to be able to develop a revelatory thought about truth, being, and human experience. The Italian philosopher's itinerary starts from aesthetics and the analysis of the role of matter in it to go back to the conception of philosophy as hermeneutics as an interpretation of truth. Tradition will constitute a fundamental notion for aesthetics and hermeneutics and, therefore, for philosophy in general. El concepto de tradición ha sido profundamente criticado desde la Ilustración francesa hasta nuestros días. Todo lo que refiere al pasado, los usos y los conceptos en el ámbito de la filosofía, de la estética, de la política y de la sociedad han experimentado grandes cambios en pos de una emancipación y una búsqueda de ser ellos mismos de manera novedosa y original, sin depender de instancias antecedentes. Sin embargo, desde el pensamiento de Luigi Pareyson (1918-1991) descubrimos la necesidad de una revitalización del concepto de tradición para poder desarrollar un pensamiento revelativo sobre la verdad, el ser y la experiencia humana. El itinerario del filósofo italiano parte de la estética y el análisis del papel de la materia en esta para remontarse a la concepción de la filosofía como hermenéutica en tanto que interpretación de la verdad. La tradición constituirá una noción fundamental para la estética y la hermenéutica y, por ende, para la filosofía general.