COMPETENCE ASSESSMENT AT BACHELOR LEVEL: QUALITY ASSURANCE IN NURSING STUDING STUDENTS TRAINING
EVALUACIÓN DE COMPETENCIA DEL NIVEL BACHILLER: "ASEGURAMIENTO DE LA CALIDAD EN LA FORMACIÓN DE ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA"
dc.creator | Muñoz Jofré, Claudia Andrea | |
dc.creator | Latrach Ammar, Cecilia | |
dc.creator | González Vacarezza, Irene | |
dc.creator | Araya Novoa, Mabel | |
dc.date | 2010-11-11 | |
dc.date.accessioned | 2025-03-12T15:22:19Z | |
dc.date.available | 2025-03-12T15:22:19Z | |
dc.identifier | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9264 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/249282 | |
dc.description | The purpose of this study is to contribute to the quality assurance of professional nurses training through the competency assessment. Objective: To design a competency assessment method level BS from the School of Nursing as a pilot and model to ensure the quality of education of future nurses. Methods: The study was structured in four stages: design evaluation system, performance evaluation process, analysis of the results, monitoring and evaluation. Universe of 71 students in second year (n = 67) 2% ES. We evaluated skills performance of a health care competency in real hospital context applying a validated heading in 14 nursing activities. Students were categorized according to performance of excellence, effective and require improvement. Results: 41% of students had an effective performance, 31% exceptional performance and a 28% improvement required. Conclusions: The evaluation system was validated, heading facilitated the categorization of the level of performance, one third of the students must undertake remedial measures to improve performance. | en-US |
dc.description | El propósito de este trabajo es contribuir al aseguramiento de la calidad de la formación profesional de enfermería a través de la evaluación de competencias. Objetivo: Construir un método de evaluación de competencias del Nivel de Bachiller de la Escuela de Enfermería como plan piloto y modelo que permita garantizar la calidad de la formación del futuro profesional de enfermería. Métodos: Se estructuró en cuatro etapas: Diseño sistema de evaluación, ejecución del proceso evaluativo, análisis de resultados, control y evaluación. Universo de 71 estudiantes de segundo año (n= 67) 2% ES. Se evaluó desempeño de una competencia asistencial en contextos reales hospitalarios aplicando rúbrica validada con 14 actividades de enfermería. Se categorizó a los estudiantes según desempeño de excelencia, efectivo y que requiere mejoramiento. Resultados: El 41% de los estudiantes tuvo un desempeño efectivo, 31% desempeño excepcional y un 28% requiere mejoramiento. Conclusiones: El sistema de evaluación fue validado, la rúbrica facilitó la categorización del nivel de desempeño; un tercio de los estudiantes debe realizar medidas remediales para mejorar desempeño. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Enfermería - Universidad de Concepción. | es-ES |
dc.relation | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9264/8745 | |
dc.relation | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9264/8746 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Ciencia y Enfermería; Vol. 16 No. 1 (2010); 77-84 | en-US |
dc.source | Ciencia y Enfermería; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 77-84 | es-ES |
dc.source | Ciencia y Enfermería; v. 16 n. 1 (2010); 77-84 | pt-BR |
dc.source | 0717-9553 | |
dc.subject | Competencias | es-ES |
dc.subject | evaluación | es-ES |
dc.subject | calidad | es-ES |
dc.subject | Competencies | en-US |
dc.subject | assessment | en-US |
dc.subject | quality | en-US |
dc.title | COMPETENCE ASSESSMENT AT BACHELOR LEVEL: QUALITY ASSURANCE IN NURSING STUDING STUDENTS TRAINING | en-US |
dc.title | EVALUACIÓN DE COMPETENCIA DEL NIVEL BACHILLER: "ASEGURAMIENTO DE LA CALIDAD EN LA FORMACIÓN DE ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA" | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Ciencia y Enfermería
[0-9]{4}