FACTORS RELATED TO QUALITY OF LIFE AND SATISFACTION IN NURSING STUDENTS
FACTORES RELACIONADOS A LA CALIDAD DE VIDA Y SATISFACCIÓN EN ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA
dc.creator | Barraza, Carmen Gloria | |
dc.creator | Ortiz Moreira, Liliana | |
dc.date | 2012-12-28 | |
dc.date.accessioned | 2025-03-12T15:22:35Z | |
dc.date.available | 2025-03-12T15:22:35Z | |
dc.identifier | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/249315 | |
dc.description | Universities in their role of trainer should provide an academic environment that encourages the quality of life of students. Objective: To determine the factors related to quality of life and satisfaction in nursing students. Methods: Cross sectional, descriptive and co relational research that was performed on Nursing students from the University of Concepción, Chile, in 2009. The sample consisted of 228 students. A Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire (Q-LES-Q-SF) was applied. Also, a questionnaire with academic and extra-academic variables was applied prior informed consent. Descriptive statistics, Pearson product-moment correlation coefficient; linear regression; ANOVA of a factor, with Tukey’s post-hoc test, and Student’s t-test were used. Results: Students’ Quality of Life was high and very high (90.4%), but teacher’s support (35.9%), fexibility of the curriculum (35.9%), and discrimination from the academic community (37.7%) were considerably low, although none of them was related to the level of Quality of Life. The Bivariate analysis demonstrated a statistically significant correlation between Quality of Life and the following variables: academic success, roles of the student, social relationships, and family support. Conclusions: There are academic and extra-academic factors infuencing the students’ Quality of Life. The correlation of the variable ‘roles of the student’ was opposite to the expected; the group with multiple roles had a better Quality of Life than the remunerated dual-role group, the non-remunerated dual-role group, and the single-role group. | en-US |
dc.description | Las universidades, en su rol de formadoras, deben proporcionar un ambiente académico que favorezca la calidad de vida (CV) de los estudiantes. Objetivo: Determinar los factores que se relacionan con la CV y Satisfacción en estudiantes de Enfermería. Material y método: Investigación transversal, descriptiva y correlacional. Realizada en estudiantes de Enfermería, Universidad de Concepción, Chile, año 2009. La muestra formada por 228 estudiantes. Se aplicó Cuestionario Calidad de Vida y Satisfacción (Q-LES-Q) y cuestionario con variables académicas y extraacadémicas, previo consentimiento informado. Se utilizó estadística descriptiva, coeficiente r de Pearson, regresión lineal; ANOVA de un factor, con prueba post-hoc hSD de Tukey, y prueba t de Student. Resultados: Los estudiantes mostraron niveles buenos y muy buenos de CV y Satisfacción (90,4%), pero refrieron baja percepción en apoyo docente, fexibilidad malla curricular (ambos con 35,9%), y discriminación de la comunidad académica (37,7%), aunque ninguna se relacionó con el nivel de CV y Satisfacción. El análisis bivariado mostró relación estadísticamente significativa entre CV y Satisfacción y las variables: éxito académico, roles del estudiante, relaciones sociales y apoyo familiar. Conclusión: Existen factores académicos y extraaca-démicos presentes en la CV y Satisfacción de los estudiantes. La variable roles del estudiante presentó relación inversa a la esperada, donde el grupo con multirroles presentó mejor CV y Satisfacción que los grupos birrol remunerado, no remunerado y unirrol. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Enfermería - Universidad de Concepción. | es-ES |
dc.relation | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347/8847 | |
dc.relation | https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347/8848 | |
dc.rights | Derechos de autor 2012 Universidad de Concepción | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | es-ES |
dc.source | Ciencia y Enfermería; Vol. 18 No. 3 (2012); 111-119 | en-US |
dc.source | Ciencia y Enfermería; Vol. 18 Núm. 3 (2012); 111-119 | es-ES |
dc.source | Ciencia y Enfermería; v. 18 n. 3 (2012); 111-119 | pt-BR |
dc.source | 0717-9553 | |
dc.subject | Calidad de vida | es-ES |
dc.subject | estudiantes de enfermería | es-ES |
dc.subject | factores de riesgo | es-ES |
dc.subject | Quality of life | en-US |
dc.subject | nursing | en-US |
dc.subject | students | en-US |
dc.subject | risk factors | en-US |
dc.title | FACTORS RELATED TO QUALITY OF LIFE AND SATISFACTION IN NURSING STUDENTS | en-US |
dc.title | FACTORES RELACIONADOS A LA CALIDAD DE VIDA Y SATISFACCIÓN EN ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Ciencia y Enfermería
[0-9]{4}