Show simple item record

FACTORES RELACIONADOS A LA CALIDAD DE VIDA Y SATISFACCIÓN EN ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA

dc.creatorBarraza, Carmen Gloria
dc.creatorOrtiz Moreira, Liliana
dc.date2012-12-28
dc.date.accessioned2025-03-12T15:22:35Z
dc.date.available2025-03-12T15:22:35Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/249315
dc.descriptionUniversities in their role of trainer should provide an academic environment that encourages the quality of life of students. Objective: To determine the factors related to quality of life and satisfaction in nursing students. Methods: Cross sectional, descriptive and co relational research that was performed on Nursing students from the University of Concepción, Chile, in 2009. The sample consisted of 228 students. A Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire (Q-LES-Q-SF) was applied. Also, a questionnaire with academic and extra-academic variables was applied prior informed consent. Descriptive statistics, Pearson product-moment correlation coefficient; linear regression; ANOVA of a factor, with Tukey’s post-hoc test, and Student’s t-test were used. Results: Students’ Quality of Life was high and very high (90.4%), but teacher’s support (35.9%), fexibility of the curriculum (35.9%), and discrimination from the academic community (37.7%) were considerably low, although none of them was related to the level of Quality of Life. The Bivariate analysis demonstrated a statistically significant correlation between Quality of Life and the following variables: academic success, roles of the student, social relationships, and family support. Conclusions: There are academic and extra-academic factors infuencing the students’ Quality of Life. The correlation of the variable ‘roles of the student’ was opposite to the expected; the group with multiple roles had a better Quality of Life than the remunerated dual-role group, the non-remunerated dual-role group, and the single-role group.en-US
dc.descriptionLas universidades, en su rol de formadoras, deben proporcionar un ambiente académico que favorezca la calidad de vida (CV) de los estudiantes. Objetivo: Determinar los factores que se relacionan con la CV y Satisfacción en estudiantes de Enfermería. Material y método: Investigación transversal, descriptiva y correlacional. Realizada en estudiantes de Enfermería, Universidad de Concepción, Chile, año 2009. La muestra formada por 228 estudiantes. Se aplicó Cuestionario Calidad de Vida y Satisfacción (Q-LES-Q) y cuestionario con variables académicas y extraacadémicas, previo consentimiento informado. Se utilizó estadística descriptiva, coeficiente r de Pearson, regresión lineal; ANOVA de un factor, con prueba post-hoc hSD de Tukey, y prueba t de Student. Resultados: Los estudiantes mostraron niveles buenos y muy buenos de CV y Satisfacción (90,4%), pero refrieron baja percepción en apoyo docente, fexibilidad malla curricular (ambos con 35,9%), y discriminación de la comunidad académica (37,7%), aunque ninguna se relacionó con el nivel de CV y Satisfacción. El análisis bivariado mostró relación estadísticamente significativa entre CV y Satisfacción y las variables: éxito académico, roles del estudiante, relaciones sociales y apoyo familiar. Conclusión: Existen factores académicos y extraaca-démicos presentes en la CV y Satisfacción de los estudiantes. La variable roles del estudiante presentó relación inversa a la esperada, donde el grupo con multirroles presentó mejor CV y Satisfacción que los grupos birrol remunerado, no remunerado y unirrol.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Enfermería - Universidad de Concepción.es-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347/8847
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/9347/8848
dc.rightsDerechos de autor 2012 Universidad de Concepciónes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es-ES
dc.sourceCiencia y Enfermería; Vol. 18 No. 3 (2012); 111-119en-US
dc.sourceCiencia y Enfermería; Vol. 18 Núm. 3 (2012); 111-119es-ES
dc.sourceCiencia y Enfermería; v. 18 n. 3 (2012); 111-119pt-BR
dc.source0717-9553
dc.subjectCalidad de vidaes-ES
dc.subjectestudiantes de enfermeríaes-ES
dc.subjectfactores de riesgoes-ES
dc.subjectQuality of lifeen-US
dc.subjectnursingen-US
dc.subjectstudentsen-US
dc.subjectrisk factorsen-US
dc.titleFACTORS RELATED TO QUALITY OF LIFE AND SATISFACTION IN NURSING STUDENTSen-US
dc.titleFACTORES RELACIONADOS A LA CALIDAD DE VIDA Y SATISFACCIÓN EN ESTUDIANTES DE ENFERMERÍAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record