Social innovation or compensation? Reflections on corporate practices
La innovación social o compensación? Reflexiones sobre las prácticas corporativas;
Inovação social ou compensação? Reflexões acerca das práticas corporativas
Author
Barboza Lacerda, Luiz Felipe
Vieira Ferrarini, Adriane
Abstract
Fractures in the wage-base society and the increased precariousness of the living conditions across the globe have made different sectors to get involved in social action. The article examines the role of corporations in facing social problems on the basis of a debate about the rationality underlying the model of globalized development (guided by the lazy reason of Boaventura Santos) and of an analysis of the connection of the economy in social structure (through economic sociology). The results demonstrate that practices that are considered innovative by corporations hardly go beyond the level of compensation, which is due to the permanence of the principles of the market rationality. The genuine social innovation must consider a perspective of development based on the substantive freedoms of human beings and be able to establish the effective participation of subjects in the production process of innovation and in the appropriation of its results. Las fracturas de la sociedad salarial y la precarización de la vida llevan a diferentes sectores a involucrarse en la acción social. El artículo analiza el papel de las empresas para hacer frente a los problemas sociales a partir de un debate sobre el tipo de racionalidad que subyace el modelo de desarrollo globalizado (guiado por la razón perezosa Boaventura de Sousa Santos) y del análisis de la superposición de la economía en la estructura social (a través de la sociología económica). Los resultados demuestran que, a pesar de algunos avances históricamente consolidados, prácticas consideradas innovadoras por las corporaciones se encuentran con desafíos sustantivos para superar el nivel de compensación, lo cual está relacionado con la permanencia de los principios de la racionalidad mercantil. El estudio concluye que la verdadera innovación social debe tener en cuenta una perspectiva del desarrollo y la innovación basada en las libertades fundamentales de los seres humanos. As fraturas da sociedade salarial e o aumento da precariedade de vida levam diferentes setores a se engajarem em ações sociais. O artigo analisa o papel das corporações no enfrentamento dos problemas sociais a partir de um debate sobre o tipo de racionalidade subjacente ao modelo de desenvolvimento globalizado (pautado na razão indolente de Boaventura de Sousa Santos) e da análise da imbricação da economia na estrutura social (através da sociologia econômica). Os resultados demonstram que, apesar de alguns avanços historicamente consolidados, práticas consideradas inovadoras por parte das corporações encontram substantivos desafios para ultrapassarem o nível da compensação, o que se relaciona com a permanência dos princípios da racionalidade mercantil. O estudo conclui que a genuína inovação social necessita considerar uma perspectiva de desenvolvimento e inovação baseada nas liberdades substantivas dos seres humanos.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile
Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020) -
Synergetic social work: Social intervention focusing on social networking and social capital
Saravia Cortés, Felipe. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 25 (2014): Perspectivas: notas sobre intervención y acción social; 85-100 -
El área social y la producción de la revista chilena de terapia ocupacional: Reflexiones desde la terapia ocupacional social
Bianchi, Pamela Cristina; Serrata Malfitano, Ana Paula. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 16 Núm. 2 (2016): Diciembre; 127-141