• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista Academia & Negocios
  • View Item

Transformational leadership and competitive strategies in mining companies

Liderazgo transformacional y las estrategias competitivas en las empresas mineras

Author
Gómez Romero, José Gerardo Ignacio

Tortolero Portugal, Rosalío

González Herrera, María Brenda

Figueroa González, Ernesto Geovani

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/12062
10.29393/RAN10-14LTJR40014
Abstract
Purpose: To stablish the existing relationship of transformational leadership in the competitive strategies of mining companies in Durango Mexico. Methodology: This study adopts a quantitative, correlational, and cross-sectional approach. To analyze the influence among variables, the linear regression analysis technique was employed. Data was collected through a questionnaire applied to a probabilistic sample comprising 378 workers. Findings: There is a statically significant relationship among variables. Besides, inspirational motivation is the most frequent dimension of transformational leadership and cost strategy is the most prevailing. Implications: The study revealed that mining companies should encourage transformational leadership due to the positive relationship it fosters in their competitive strategies. Value: The relationship found among variables enabled us to recognize that promoting inspirational motivation and intellectual stimulation will have a positive effect on cost strategy.
 
Propósito: Determinar la relación existente del liderazgo transformacional en las estrategias competitivas de empresas mineras de Durango México. Metodología: Es un estudio cuantitativo, correlacional y transversal. Se utilizó la técnica de análisis de regresión lineal para conocer la influencia de una variable en la otra, aplicándose un cuestionario a una muestra probabilística de 378 trabajadores. Resultados: Se encontró una relación estadísticamente significativa del liderazgo transformacional y las estrategias competitivas, además se evidencia, que la motivación inspiracional es la dimensión del liderazgo transformacional que se presenta con mayor frecuencia, y la estrategia en costos es la que más prevalece. Implicaciones: El estudio permitió identificar que las empresas mineras deben incentivar el liderazgo transformacional por la relación positiva que genera en sus estrategias competitivas. Valor: La relación de las variables de estudio, permitió identificar  que promover la motivación inspiracional y la estimulación intelectual, tendrá un efecto positivo en la estrategia de costos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB