Revista Academia & Negocios
Transformational leadership and competitive strategies in mining companies
Liderazgo transformacional y las estrategias competitivas en las empresas mineras
Author
Gómez Romero, José Gerardo Ignacio
Tortolero Portugal, Rosalío
González Herrera, María Brenda
Figueroa González, Ernesto Geovani
Abstract
Purpose: To stablish the existing relationship of transformational leadership in the competitive strategies of mining companies in Durango Mexico.
Methodology: This study adopts a quantitative, correlational, and cross-sectional approach. To analyze the influence among variables, the linear regression analysis technique was employed. Data was collected through a questionnaire applied to a probabilistic sample comprising 378 workers.
Findings: There is a statically significant relationship among variables. Besides, inspirational motivation is the most frequent dimension of transformational leadership and cost strategy is the most prevailing.
Implications: The study revealed that mining companies should encourage transformational leadership due to the positive relationship it fosters in their competitive strategies.
Value: The relationship found among variables enabled us to recognize that promoting inspirational motivation and intellectual stimulation will have a positive effect on cost strategy. Propósito: Determinar la relación existente del liderazgo transformacional en las estrategias competitivas de empresas mineras de Durango México.
Metodología: Es un estudio cuantitativo, correlacional y transversal. Se utilizó la técnica de análisis de regresión lineal para conocer la influencia de una variable en la otra, aplicándose un cuestionario a una muestra probabilística de 378 trabajadores.
Resultados: Se encontró una relación estadísticamente significativa del liderazgo transformacional y las estrategias competitivas, además se evidencia, que la motivación inspiracional es la dimensión del liderazgo transformacional que se presenta con mayor frecuencia, y la estrategia en costos es la que más prevalece.
Implicaciones: El estudio permitió identificar que las empresas mineras deben incentivar el liderazgo transformacional por la relación positiva que genera en sus estrategias competitivas.
Valor: La relación de las variables de estudio, permitió identificar que promover la motivación inspiracional y la estimulación intelectual, tendrá un efecto positivo en la estrategia de costos.