Show simple item record

Liderazgo transformacional y las estrategias competitivas en las empresas mineras

dc.creatorGómez Romero, José Gerardo Ignacio
dc.creatorTortolero Portugal, Rosalío
dc.creatorGonzález Herrera, María Brenda
dc.creatorFigueroa González, Ernesto Geovani
dc.date2024-07-01
dc.date.accessioned2025-03-31T17:38:17Z
dc.date.available2025-03-31T17:38:17Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/12062
dc.identifier10.29393/RAN10-14LTJR40014
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/251028
dc.descriptionPurpose: To stablish the existing relationship of transformational leadership in the competitive strategies of mining companies in Durango Mexico. Methodology: This study adopts a quantitative, correlational, and cross-sectional approach. To analyze the influence among variables, the linear regression analysis technique was employed. Data was collected through a questionnaire applied to a probabilistic sample comprising 378 workers. Findings: There is a statically significant relationship among variables. Besides, inspirational motivation is the most frequent dimension of transformational leadership and cost strategy is the most prevailing. Implications: The study revealed that mining companies should encourage transformational leadership due to the positive relationship it fosters in their competitive strategies. Value: The relationship found among variables enabled us to recognize that promoting inspirational motivation and intellectual stimulation will have a positive effect on cost strategy.en-US
dc.descriptionPropósito: Determinar la relación existente del liderazgo transformacional en las estrategias competitivas de empresas mineras de Durango México. Metodología: Es un estudio cuantitativo, correlacional y transversal. Se utilizó la técnica de análisis de regresión lineal para conocer la influencia de una variable en la otra, aplicándose un cuestionario a una muestra probabilística de 378 trabajadores. Resultados: Se encontró una relación estadísticamente significativa del liderazgo transformacional y las estrategias competitivas, además se evidencia, que la motivación inspiracional es la dimensión del liderazgo transformacional que se presenta con mayor frecuencia, y la estrategia en costos es la que más prevalece. Implicaciones: El estudio permitió identificar que las empresas mineras deben incentivar el liderazgo transformacional por la relación positiva que genera en sus estrategias competitivas. Valor: La relación de las variables de estudio, permitió identificar  que promover la motivación inspiracional y la estimulación intelectual, tendrá un efecto positivo en la estrategia de costos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Administración y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/12062/11793
dc.rightsCopyright (c) 2024 José Gerardo Ignacio Gómez Romero, Rosalío Tortolero Portugal, María Brenda González Herrera, Ernesto Geovani Figueroa Gonzálezen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en-US
dc.sourceRAN - Revista Academia & Negocios; Vol. 10 No. 2 (2024); 222-238en-US
dc.sourceRAN - Revista Academia & Negocios; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 222-238es-ES
dc.source0719-6245
dc.source0719-7713
dc.subjectliderazgo transformacionales-ES
dc.subjectestrategias competitivases-ES
dc.subjectmineríaes-ES
dc.subjectregresión lineales-ES
dc.subjectmotivación inspiracionales-ES
dc.subjecttransformational leadershipen-US
dc.subjectcompetitive strategiesen-US
dc.subjectminingen-US
dc.subjectlinear regressionen-US
dc.subjectinspirational motivationen-US
dc.titleTransformational leadership and competitive strategies in mining companiesen-US
dc.titleLiderazgo transformacional y las estrategias competitivas en las empresas minerases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record