Higher education, artificial intelligence and digital transformation in Latin America and the Caribbean
Educación superior, inteligencia artificial y transformación digital en América Latina y el Caribe
Author
Valentini, Arianna
Abstract
Digital transformation in higher education (DTHE) in Latin America and the Caribbean faces significant challenges, including lack of infrastructure, connectivity gaps, and limited digital competencies within the educational community. This article explores how artificial intelligence (AI), particularly generative AI, can be integrated as part of DTHE, highlighting the role of higher education institutions (HEIs) in this process. Recent studies from Unesco IESALC and Cepal are analysed, identifying key enabling factors such as connectivity, human talent development, and AI literacy as essential for ensuring sustainable impact. Finally, the article proposes recommendations to address existing gaps, including the development of public policies, AI competency frameworks, and strategies to foster equity in adopting these emerging technologies. This approach aims to position HEIs as drivers of change in the region, promoting an ethical, inclusive, and effective digital transformation. La transformación digital en la educación superior (TDES) en América Latina y el Caribe enfrenta desafíos significativos, incluidos la falta de infraestructura, las brechas de conectividad y las competencias digitales limitadas en la comunidad educativa. Este artículo explora cómo la inteligencia artificial (IA), en particular la IA generativa, puede ser integrada como parte de la TDES, destacando el papel de las instituciones de educación superior (IES) en este proceso. Se analizan estudios recientes de Unesco IESALC y Cepal, que identifican factores habilitantes clave, como la conectividad, el desarrollo del talento humano y la alfabetización en IA, todas esenciales para garantizar un impacto sostenible. Finalmente, el artículo propone recomendaciones para abordar las brechas existentes, incluyendo el desarrollo de políticas públicas, marcos de competencias en IA y estrategias para fomentar la equidad en la adopción de estas tecnologías emergentes. Este enfoque busca posicionar a las IES como motores de cambio en la región, promoviendo una transformación digital ética, inclusiva y efectiva.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion
Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83 -
The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia.
Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144 -
From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology
Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93