Social educations in the twenty-first century
Las educaciones sociales en los albores del siglo XXI
Author
Nájera Martinez, Eusebio
Abstract
The article covers the configuration of changes in education -the "access key" to the twenty-first century- in our society, positing a tension between a conservative tendency to the re-institutionalization of the system, with reforms that seek to adapt the teaching processes to the requirements of technological modernization, and the manifestation of a new educational dynamics, which poses significant challenges around cultural transformations and the creation of a new imagery of shared life. After going through social education in Chile, postulates as the task of social pedagogy to facilitate the creation and development of this new educational thinking. El artículo recorre la configuración de los cambios de la educación - la “clave de acceso” al siglo XXI- en nuestra sociedad, postulando una tensión entre una tendencia conservadora a la re-institucionalización del sistema -con reformas que buscan adecuar los procesos de enseñanza a los requerimientos de la modernización tecnológica- y la manifestación de una dinámica educativa nueva, que plantea grandes desafíos en torno a las transformaciones culturales y la creación de nuevos imaginarios de vida compartida. Tras recorrer la educación social en Chile, plantea como tarea de la pedagogía social facilitar la elaboración y desarrollo de este nuevo pensamiento educativo.