• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Anales de Literatura Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Anales de Literatura Chilena
  • View Item

THE ORIGINS OF FILOSOFÍA DEL ENTENDIMIENTO: ANDRÉS BELLO’S CONTRIBUTIONS TO EL CREPÚSCULO

Orígenes del Filosofía del entendimiento: los aportes de Andrés Bello al periódico El Crepúsculo

Author
Jaksic, Iván

Full text
https://analesliteraturachilena.letras.uc.cl/index.php/alch/article/view/32573
Abstract
The purpose of this article is to date more precisely the origins of Andrés Bello’s posthumously published work, Filosofía del entendimiento (1881). It examines the ten chapters published in El Crepúsculo (1843- 1844) and compares them to the versions that appeared in the Chilean and Venezuelan editions of Bello’s complete works. It concludes, based on the evidence provided by Bello’s annotated set of the journal, that most revisions were made in the 1840s and 1850s–an important time frame to properly ascertain the genealogy and context of his philosophical ideas.
 
El propósito de este ensayo es fechar con mayor precisión los orígenes de la publicación póstuma del Filosofía del entendimiento (1881) de Andrés Bello. Compara los diez capítulos publicados en El Crepúsculo (1843-1844) con las versiones incluidas en las ediciones chilena y venezolana de sus obras completas. A partir de la evidencia que proporcionan las anotaciones de Bello en su conclusión de este periódico, propone que la mayor parte de las revisiones fueron realizadas en las décadas de 1840 y 1850, un segmento temporal de gran importancia para determinar la genealogía y contexto de sus ideas fi losófi cas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • DILTHEY Y LA FILOSOFIA DE LA FILOSOFIA 

    Arias Arcos, Edison. Cuadernos de Filosofía; Núm. 23 (2005); 147-157
  • Rodrigo Pelloso Gelamo, O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade. O que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia?, Editora Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil, 2009, 179 p. 

    Montenegro, Gonzalo. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 37 (2014): Educación. Contextos sociales y propensión a aprender
  • ENFOQUES SOBRE LA FILOSOFÍA DE RODOLFO KUSCH: EL MÉTODO, LO POPULAR Y EL INDÍGENA COMO HORIZONTES DE PREGUNTA EN LA FILOSOFÍA AMERICANA 

    Viveros Espinosa,Alejandro. Alpha (Osorno) n.42 2016
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB