Another feminist reading of contractualism. On the education of passions for freedom and equality
Otra lectura feminista del contractualismo. Sobre la educación de las pasiones para la libertad y la igualdad
Author
Losiggio, Daniela
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/766710.4067/s0071-17132024000200283
Abstract
Following the guidelines drawn by the first feminist thinkers, the hypothesis of this article maintains that contractualism allows us to think about an intersubjective source of the most powerful expression of reason. This source is education. Without it, reason cannot unfold, develop, it is incompleted; and its vacancy breaks freedom and equality in the civil order.
Although counter-intuitive, this hypothesis finds support in recent feminist political theory and allows us to rethink the relevance of early feminist thought. Siguiendo las líneas maestras trazadas por las primeras pensadoras feministas, la hipótesis del presente artículo sostiene que el contractualismo permite pensar en una fuente intersubjetiva –propia de las dinámicas de socialización– de la expresión más potente de la razón. Esta fuente es la educación. Sin ella, la razón no puede desplegarse, desarrollarse, se trunca; y su vacancia cercena la libertad y la igualdad en el orden civil.
Aunque anti intuitiva, esta hipótesis encuentra soporte en la teoría política feminista reciente y permite repensar la actualidad del primer pensamiento feminista.