Melancholy as Revolutionary Affectivity. Approaches to the Symbolic Force of the Commune
La melancolía como afectividad revolucionaria. Aproximaciones a la fuerza simbólica de la Comuna
Author
Taccetta, Natalia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/767110.4067/s0071-17132024000200375
Abstract
This article explores the symbolic and critical power that the event of the Paris Commune of 1871 possesses based on the relationship between melancholy and defeat, central marks of the affectivity that originates in the event and that subsequent history inherits. We propose to examine the emotional force of the revolution following ideas by Enzo Traverso and Georges Didi-Huberman in recent texts. To explore these links, we recover some of Walter Benjamin’s reflections that appear in the Passagenwerk, some ideas of Louise Michel, activist, poet and teacher, to finish with the reference to La Commune (Paris 1871), filmed by Peter Watkins between 1999 and 2000; 345-minute experimental film that sheds infinite reflections of revolutionary affectivity. Este artículo explora el poder simbólico y de crítica que posee el acontecimiento de la Comuna de París de 1871 a partir de la relación entre melancolía y derrota, marcas centrales de la afectividad que se origina en el acontecimiento y que hereda la historia posterior. Proponemos examinar la fuerza emocional de la revolución siguiendo ideas de Enzo Traverso y Georges Didi-Huberman en textos recientes. Para tensar estos lazos, recuperamos algunas de las reflexiones de Walter Benjamin que aparecen en el Libro de los Pasajes, algunas ideas de Louise Michel, comunera, militante, poeta y maestra, para terminar con la referencia a La Commune (París 1871), filmada por Peter Watkins entre los años 1999 y 2000; película experimental de 345 minutos de duración que arroja infinitos reflejos de la afectividad revolucionaria.