Damiana (Over)Exposed: Desires and Demands of an Uncomfortable Photograph
Damiana (sobre)expuesta: deseos y demandas de una fotografía incómoda
Author
Blejmar, Jordana
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/767210.4067/s0071-17132024000200393
Abstract
This paper analyses the photographic representation of the indigenous body in social networks, plays and mainly in the film Damiana Kryggi (Fernández Mouján 2012). The film tells the story of Damiana, a 14-year-old girl from the Paraguayan ethnic group Aché, abducted when she was two years old by the murderers of her family. Damiana was forced to work as a maid in the family house of a renowned Argentine scholar, who in turn gave her away to German anthropologist Robert Leh- mann-Nietsche (1872-1938), then director of the Anthropological Museum of La Plata, in the Prov- ince of Buenos Aires. To prove his theories about the inferiority of some races, Lehmann-Nietsche took a photograph of Damiana, naked, two months before she died of tuberculosis. The photograph, not least following circulation via social media, has become the focal point of heated debate about the risks of re-victimising Damiana in the digital age. W. J. T. Mitchell famously asked: ‘what do images want?’ Images are like living organisms. They have desires, appetites, needs, demands. Dami- ana’s photograph haunts us, enrages us, moves us. But what does it want from us? What is missing from this image? What is its blind spot? To answer these questions we need to understand both how the image has been variously displayed over time in film, social media, anthropological reports and signs, and also what narratives, discourses and agendas those montages conceal. Este trabajo analiza la representación fotográfica del cuerpo indígena en redes sociales, obras de teatro y sobre todo en la película Damiana Kryggi (Fernández Mouján 2012). La película cuenta la historia de Damiana, una niña de 14 años de la etnia paraguaya aché, secuestrada cuando tenía dos años por los asesinos de su familia. Damiana fue obligada a trabajar como criada en la casa familiar de un renombrado erudito argentino, quien a su vez la entregó al antropólogo alemán Robert Lehmann-Nietzsche (1872-1938), entonces director del Museo Antropológico de La Plata, en la provincia de Buenos Aires. Para demostrar sus teorías sobre la inferioridad de algunas razas, Lehmann-Nietsche fotografió a Damiana, desnuda, dos meses antes de morir de tuberculosis. La fotografía, tras su difusión a través de las redes sociales, se ha convertido en el centro de un acalorado debate sobre los riesgos de revictimizar a Damiana en la era digital. W. J. T. Mitchell se preguntaba: “¿Qué quieren las imágenes?” Las imágenes son como organismos vivos. Tienen deseos, apetitos, necesidades, demandas. La fotografía de Damiana nos obsesiona, nos enfurece, nos conmueve. Pero, ¿qué quiere de nosotros? ¿Qué le falta a esta imagen? ¿Cuál es su punto ciego? Para responder a estas preguntas invitamos a reflexionar sobre cómo se ha mostrado la imagen a lo largo del tiempo en películas, redes sociales, informes antropológicos y también en las narrativas, discursos y agendas ocultas en esos montajes.