Construct validity of the Teaching Vocation Questionnaire for pedagogy students
Validez de constructo del Cuestionario de Vocación Docente para estudiantes de pedagogía
Author
Ossa-Cornejo, Carlos
Lagos-San-Martín, Nelly
Palma-Luengo, Maritza
Hidalgo-Ortiz, Juan Pablo
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/770810.4067/S0718-07052024000200051
Abstract
A construct validity of the Teaching Vocation Questionnaire for Pedagogy Students (CVD-E) is presented. 462 first-year pedagogy students participated, 63% of whom were women and 36% men, aged between 18 and 25 years. The instrument used was the teacher vocation questionnaire for pedagogy students, which has 5 dimensions plus a truth scale, and has achieved a good level of reliability (Cronbach’s alpha of 0.83). Exploratory and confirmatory factor analysis was used for data analysis, as well as correlational and regression analyzes with other instruments. The results indicate good levels of reliability of the instrument in general and of its dimensions, as well as good fit indicators for four dimensions that support the instrument; good indicators of correlation between the dimensions are observed, as well as strong relationships with other instruments. It is concluded that the CVD-E presents an adequate internal reliability, and good indicators of convergent validity. Se presenta la validez de constructo del Cuestionario de vocación docente para estudiantes de pedagogía (CVD-E). Participaron 462 estudiantes de carreras de pedagogía, 63% de los cuales fueron mujeres y 36% hombres, con edades entre 18 y 25 años. El instrumento utilizado fue el cuestionario de vocación docente para estudiantes de pedagogía, que presenta 5 dimensiones más una escala de veracidad, y ha logrado buen nivel de confiabilidad (alfa de Cronbach de 0.83). Se utilizó para el análisis de datos, análisis factorial exploratorio y confirmatorio, así como análisis correlacionales y de regresión con otros instrumentos. Los resultados señalan buenos niveles de confiabilidad del instrumento en general y de sus dimensiones, y buenos indicadores de ajuste para cuatro dimensiones que sustentan el instrumento; existen buenos indicadores de correlación entre las dimensiones, y relaciones fuertes con otros instrumentos. Se concluye que el CVD-E presenta una adecuada confiabilidad interna, y adecuada validez convergente.