Digital skills of the collaborator and organizational sustainability: Approaches from the teaching of world geohistory in private universities of Maracaibo
Competencias digitales del colaborador y sostenibilidad organizacional: Aproximaciones desde las enseñanza de la geohistoria mundial en las universidades privadas de Maracaibo
Author
Quintero Galbán , Luis Guillermo
Abstract
The general objective of this research was to analyze digital competencies and organizational sustainability from the teaching of world geohistory in the private universities of Maracaibo. It was based on the theoretical contributions of Almada, C. (2014), Baca (2015), Forni and De Grande (2020), Gómez del Castillo and Gutiérrez (2015), Levano-Francia, Guillén-Aparicio, Tello-Cabello and Collantes- Inga, Z. (2019) Sabri, S. and Sabri-Matanagh, S. (2024), as well as UNESCO (2008). The methodology of the present study has a qualitative approach, based on the phenomenological method, having as a population four social actors from different houses of higher education in the Marabina city, selected under some established criteria, in accordance with the purposes of the present work. Furthermore, the process included various phases, as well as sufficient scientific evidence, to demonstrate that the findings achieved were the product of prolonged observation and interaction with the object of study and subsequently, the execution of the objective analysis and with reflective awareness to try to understand, interpret and communicate social realities. The results confirm that, even though teachers have been working to strengthen digital competencies, there is still a long way to go from organizational sustainability, trying to get closer to new millennium methodologies closer to the new paradigms, as well as offering answers to the Agenda 2030. The final considerations allow us to infer that by using the principles of Sustainable Development, a new generation of professionals from various specialties would be consolidated that are based on the efficient use of resources, teaching models that integrate the use of sustainable, considering events on a global scale, with a holistic and transversal approach that defines the critical citizens of tomorrow. La presente investigación tuvo como objetivo general analizar las competencias digitales y la sostenibilidad organizacional desde la enseñanza de la geohistoria mundial en las universidades privadas de Maracaibo. Estuvo basada en los aportes teóricos de Almada, C. (2014), Baca (2015), Forni y De Grande (2020), Gómez del Castillo y Gutiérrez (2015), Levano-Francia, Guillén-Aparicio, Tello-Cabello y Collantes-Inga, Z. (2019) Sabri, S. y Sabri-Matanagh, S. (2024), así como la UNESCO (2008). La metodología del presente estudio posee un enfoque cualitativo, basado en el método fenomenológico, teniendo como población a cuatro actores sociales de diferentes casas de estudios superiores de la urbe marabina, seleccionados bajo algunos criterios establecidos, acordes a los propósitos del presente trabajo. Además, se contó en el proceso con diversas fases, así como con suficiente evidencia científica, para demostrar que los hallazgos alcanzados fueron producto de la prolongada observación e interacción con el objeto de estudio y, posteriormente, la ejecución del análisis objetivo y con conciencia reflexiva para intentar comprender, interpretar y comunicar las realidades sociales. Los resultados permiten confirmar que, aun cuando los docentes han estado trabajando en afianzar las competencias digitales, mucho es el camino que debe darse desde la sostenibilidad organizacional, intentando acercarse a metodologías del nuevo mileno más próximas a los nuevos paradigmas, así como a ofrecer respuestas a la Agenda 2030. Las consideraciones finales permiten inferir que al emplear los principios del Desarrollo Sustentable, se consolidaría una nueva generación de profesionales de diversas especialidades que tengan como base el uso eficiente de los recursos, los modelos de enseñanza que integren el uso de recursos sostenibles, considerando para ello los acontecimientos a escala mundial, con un enfoque holístico y transversal que defina a los ciudadanos críticos del mañana.