domestic altar and a burial. Revisiting the trial against Josefa Apasa, an indigenous woman accused of witchcraft and superstition in La Paz (Charcas) at the beginning of the eighteenth century:
Un altar doméstico y un enterramiento. Revisitando el juicio contra Josefa Apasa, una mujer indígena acusada de hechicería y supersticiones en La Paz (Charcas) a principios del siglo XVIII:
Author
Odone Correa, Maria Carolina
Morrone, Ariel
Tocornal Montt, Constanza
Salazar Littin, Pilar
Abstract
This article studies the objects for which Josefa Apasa was accused of practicing witchcraftand superstitions in the Charcas’ Audiencia during the eighteenth century. The possibleuses and meanings of those objects in her life are identified, while their probablecontexts of production, circulation, and audience are also investigated. For this purpose,we revisit the court record kept in the Central Library of the Universidad Mayor de SanAndrés (La Paz, Bolivia), Manuscripts section, No. 56. This approach lets us delve intoher neighborhood, her family and social relationships, and exhume her altar and herburial site at her courtyard. We propose interpretive exercises about forms of Hispanicviolence against indigenous knowledge, and about the survival of memories and practicesof the Andean past, which were present and active as expressions of indigenousreception of Christianity in the context of Hispanic coloniality. Se propone una aproximación a los objetos por los cuales Josefa Apasa fue acusada dehechicería y supersticiones en la Audiencia de Charcas, a principios del siglo XVIII.Se identifican los posibles usos y significados que tenían en su vida y se indaga en susprobables contextos de producción, circulación y audiencia. Para ello, se revisita el expedientejudicial resguardado en la Biblioteca Central de la Universidad Mayor de SanAndrés (La Paz, Bolivia), Sección Manuscritos, n.° 56. Este abordaje permite adentrarnosen el barrio donde vivía y en sus relaciones familiares y sociales, así como exhumarsu altar y el enterramiento en su patio. Se plantean ejercicios interpretativos sobre lasformas de violencia hispana contra conocimientos indígenas y las pervivencias de memoriasy prácticas del pasado andino, presentes y activas como expresiones de la recepciónindígena del cristianismo en el contexto de la colonialidad hispana.