Considerations for the Development of Peruvian Olive Oil in the Global Market
Consideraciones para el Desarrollo del Aceite de Oliva Peruano en el Mercado Global
Author
Felipa, Pedro Barrientos
Abstract
Peru, in recent years, has been driving the largest entry into the international olive oil trade. It is a highly competitive and intense market, with Mediterranean countries in Europe identified as leaders. Peruvian exports increased sixfold between 2015 and 2023. The interviewed experts mention that Peru, due to the characteristics of its product, has favorable prospects, despite climate change and price volatility. In this regard, product development is being investigated, with the following objectives: identifying the characteristics of local production; understanding production, marketing, and the reasons for the success of global brands and producing countries; and the prospects and opportunities for global consumption. The research is qualitative in nature, using an unstructured questionnaire. Nine experts in olive oil production and international trade were interviewed. The results suggest that to continue achieving successful entry, the adaptation of new technologies and new olive varieties must be considered, as well as evaluating the possibility of creating a place-of-origin or producer brand. Perú, en los recientes años de este siglo está impulsando el mayor ingreso al comercio internacional de aceite de oliva. Es un mercado de competencia intensa y de alta competitividad, en el cual se identifican como líderes los países del mediterráneo en Europa. Las exportaciones peruanas en el período 2015-2023 aumentaron seis veces. Los expertos entrevistados mencionan que Perú, por las características de su producto tiene expectativas favorables, a pesar del cambio climático y la volatilidad de los precios. En tal sentido, se investiga el desarrollo del producto siendo los objetivos de la misma: identificación de las características de la producción local, conocimiento de la producción, comercialización y razones del éxito de las marcas globales y países productores, y, las perspectivas y oportunidades del consumo global. La investigación es de carácter cualitativo, haciendo uso de un cuestionario no estructurado. Se entrevistó a nueve expertos en producción y comercio internacional de aceite de oliva. Los resultados permiten concluir que para continuar con el éxito del ingreso se debe considerar la adaptación de nuevas tecnologías, nuevas variedades de oliva y evaluar la posibilidad de generar una marca de lugar de origen o por productor.
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