MEASURING INVARIANCE OF THE UNIVERSITY STUDENT ENGAGEMENT INVENTORY IN CHILEAN UNIVERSITY STUDENTS
MEDICIÓN DE LA INVARIANCIA DEL INVENTARIO DE PARTICIPACIÓN DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS CHILENOS
Author
Maluenda-Albornoz, Jorge
Lira-Munizaga, Juan
Berríos-Riquelme, José
Zamorano-Veragua, Matías
Díaz-Sepúlveda, Rodrigo
Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/74810.4067/s0718-50652024000100224
Abstract
The University Student Engagement Inventory (USEI) has shown good psychometric properties in studies with different university students and diverse cultural contexts. Previous adaptation and evaluation studies in Chilean college students showed good validity and reliability results. Nevertheless, invariance studies have not been carried out in this population. This study aimed to evaluate the invariance properties of USEI in the Chilean university population. A study with an instrumental and cross-sectional type design was conducted using a sample of 468 Chilean university students. Analysis was prepared by performing a Confirmatory Factor Analysis, evaluation of configural, scalar, and strict invariance measures, criterion validity, and reliability evaluation. A three-factor structure was observed, with adequate fit, reliability, and criterion validity indices. The invariance examination by gender obtained positive results for configural, metric, scalar, and strict invariance measures. These results show that the University Student Engagement Inventory has good psychometric properties for use in the Chilean university population. El University Student Engagemet Inventory (USEI) ha mostrado buenas propiedades psicométricas en estudios con diferentes estudiantes universitarios y en diversos contextos culturales. Estudios previos de adaptación y evaluación en estudiantes universitarios chilenos mostraron buenos resultados de validez y confiabilidad. Sin embargo, no se han realizado estudios de invarianza en esta población. El presente estudio tuvo como objetivo evaluar las propiedades de invarianza USEI en población universitaria chilena. Se realizó un estudio con diseño de tipo instrumental y transversal utilizando una muestra de 468 estudiantes universitarios chilenos. El análisis se realizó mediante Análisis Factorial Confirmatorio, evaluación de medidas configurales, escalares y de invarianza estricta, así como evaluación de validez de criterio y confiabilidad. Se observó una estructura de tres factores, con adecuados índices de ajuste, confiabilidad y validez de criterio. El examen de invarianza por género obtuvo resultados positivos para medidas de invarianza configural, métrica, escalar y estricta. Este resultado muestra que el University Student Engagement Inventory tiene buenas propiedades psicométricas para su uso en población universitaria chilena.