Show simple item record

Música tradicional aragonesa en el aula: Contribución al legado del patrimonio cultural y artístico

dc.creatorLópez Casanova, María Belén
dc.creatorNadal García, Icíar
dc.date2024-08-31
dc.date.accessioned2025-05-29T13:24:47Z
dc.date.available2025-05-29T13:24:47Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/257
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253290
dc.descriptionTraditional music contains important poetic, musical, historical, linguistic values, etc., which provide a valuable cultural and artistic legacy. In addition, it awakens and shapes a vital and affective heritage that we must preserve and pass on to children and young people. School has a central role in its transmission and conservation through the knowledge and training of children. Teachers have the responsibility of transmitting it in the classroom to ensure its permanence and thus give it continuity in society. If we know and respect our cultural and artistic patrimony, we will be able to better understand other cultures. This study presents a reflection on the role of the school in the conservation, transmission and knowledge of the musical heritage, and a review of the materials and didactic proposals of traditional Aragonese music in Primary Education. Through the review presented, movements and studies that go in this direction are shown, in which an expansion of the resources and didactic materials on the subject is glimpsed, as well as a renewed interest in music and culture of popular tradition.en-US
dc.descriptionLa música tradicional contiene importantes valores poéticos, musicales, históricos, lingüísticos, etc., que aportan un valioso legado cultural y artístico. Además, despierta y conforma una herencia vital y afectiva que debemos conservar y transmitir a los niños y jóvenes. La escuela tiene un papel central en su transmisión y conservación mediante el conocimiento y la formación de los niños. Los docentes tienen la responsabilidad de transmitirlo en el aula para asegurar su permanencia y darle así continuidad en la sociedad. Si conocemos y respetamos nuestro patrimonio cultural y artístico, seremos capaces de comprender mejor otras culturas. En este estudio se presenta una reflexión sobre el papel de la escuela en la conservación, transmisión y conocimiento del patrimonio musical, y una revisión de los materiales y propuestas didácticas de música tradicional aragonesa para Educación Primaria. Mediante la revisión presentada se evidencian movimientos y estudios que van en esta dirección, en los que se vislumbra una ampliación de los recursos y materiales didácticos sobre el tema, así como un interés renovado por la música y la cultura de tradición popular.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/257/254
dc.rightsDerechos de autor 2024 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2024); 74-89en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2024); 74-89es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectPatrimonio musicales-ES
dc.subjectMúsica tradicionales-ES
dc.subjectMúsica populares-ES
dc.subjectEducación musicales-ES
dc.subjectEducación primariaes-ES
dc.subjectMusical heritageen-US
dc.subjectTraditional musicen-US
dc.subjectPopular musicen-US
dc.subjectMusical educationen-US
dc.subjectPrimary educationen-US
dc.titleTraditional aragonese music in the classroom: Contribution to the legacy of cultural and artistic heritageen-US
dc.titleMúsica tradicional aragonesa en el aula: Contribución al legado del patrimonio cultural y artísticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record