• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Nueva Revista del Pacífico
  • View Item

Posicionamientos dilemáticos: la configuración discursiva de la identidad étnica de mujeres mapuche urbanas de Chile

Author
Matus, Evelyn; Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile.

Franzani, Paola; Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile.

Román, Horacio; Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile.

Full text
http://www.nuevarevistadelpacifico.cl/index.php/NRP/article/view/312
Abstract
El trabajo tiene como objetivo comprender los posicionamientos dialógicos presentes en la construcción discursiva de la identidad étnica de mujeres mapuche urbanas. El análisis se presenta desde los Estudios Críticos del Discurso con base teórica en la Lingüística Sistémico Funcional y a partir de las herramientas analíticas del sistema de VALORACIÓN, con énfasis en subsistema de COMPROMISO, que permite mapear los significados intersubjetivos en el discurso. La metodología es cualitativa y la técnica de recopilación es la entrevista en profundidad. El corpus consiste en 12 entrevistas a mujeres mapuche urbanas, con el fin de relevar sus historias tanto personales como colectivas históricamente relegadas. Los principales resultados muestran diversas voces presentes en los discursos que toman diferentes posicionamientos con los que el ‘yo’ se alinea y desalinea en movimientos más o menos heteroglósicos, manifiestos en recursos de [expansión] y [contracción] en lapsos muy acotados del discurso. Esto evidencia una configuración discursiva altamente dilemática de la identidad de las mujeres mapuche urbanas que viven su etnicidad entre dos sociedades que las cuestionan. The aim of this paper is to understand the dialogic positionings present in the discursive construction of the ethnic identity of urban Mapuche women. The analysis is presented from the Critical Discourse Studies with a theoretical basis in Systemic Functional Linguistics and the analytical tools of the APPRAISAL system, with emphasis on the subsystem of ENGAGEMENT, that allows mapping the intersubjective meanings in the discourse. The methodology is qualitative, and the collection technique is the in-depth interview. The corpus consists of 12 interviews conducted with urban Mapuche women with the aim of revealing their personal and collective histories, historically relegated. The main results show diverse voices present in the discourses take different positionings with which the 'I' aligns and misaligns itself in heteroglossic movements, manifested in resources of [expansion] and [contraction]. This evidence a highly dilemmatic discursive configuration of the identity of urban Mapuche women who live their ethnicity between two societies that question them.
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962) 

    Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282
  • Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas 

    Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107
  • Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile 

    Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB