Desde el enfoque comunicativo al enfoque intercultural en la enseñanza de lenguas
Author
Cares Geoffroy, Maria José
Vine Jara, Ana
Abstract
We live in the era of globalization and migration; this is reflected in the fact that different people settle in territories that are foreign to their own and are inserted into society to the extent that they manage to build a new life. During this process, they must face various cultural barriers, including linguistic proficiency, the analysis of which has had an impact on current second language teaching approaches.
This study reflects on the scope of the communicative approach, its shortcomings and contributions to the teaching and learning of a second language, and analyzes the emergence of the intercultural approach as a new teaching-learning methodology in the current migratory context that considers the concept of the other, of a different culture and, with it, to form citizens sensitive to the culture of entry. This new conception of teaching presupposes a new perspective of instruction, of the students, of the materials, etc., and impacts communication between people of identical or different cultures through the development of communication and intercultural skills. Vivimos en la era de la globalización y de la migración; esto se refleja en que distintas personas se asientan en territorios ajenos a los propios y se insertan en la sociedad en la medida en que logran construir una nueva vida. Durante este proceso, deben enfrentar diversas barreras culturales, entre ellas, el dominio lingüístico, cuyo análisis ha tenido un impacto en los enfoques actuales de enseñanza de segundas lenguas.
En este estudio, se reflexiona sobre los alcances del enfoque comunicativo, sus falencias y aportes en la enseñanza y el aprendizaje de una segunda lengua, y se analiza el surgimiento del enfoque intercultural como una nueva metodología de enseñanza-aprendizaje en el contexto migratorio actual que considera la concepción del otro, de una cultura diferente y, con ello, formar ciudadanos sensibles a la cultura de entrada. Esta nueva concepción de enseñanza supone una nueva perspectiva de la instrucción, del alumnado, de los materiales, etc., e impacta en la comunicación entre las personas de culturas idénticas o diferentes a través del desarrollo de competencias comunicativas e interculturales.