Furious exercises for small truths: Travestis and mapuche memories in argentine post-dictatorship
Ejercicios furiosos para verdades chiquitas: Memorias travestis y mapuche en la postdictadura argentina
Author
Fleisner, Paula
Abstract
According to Silvia Schwarzböck's reading, the Argentine post-dictatorship (which began with the “return of democracy” in 1984) is what remains of the dictatorship after the triumph of terror disguised as defeat. The post-dictatorship is also an era of terror because it is the result of the triumph of the economic project and of right-wing life as the only possible life. It is for this reason, the philosopher points out, that this era must be entered through aesthetics, that is, through the philosophical discipline that can deal with the non-truth of judgements and with the appearance of the inconceivable but absolutely representable. Following these premises, I propose on this occasion to reflect on the poetic work of two artists of the memory of colonial, dictatorial and post-dictatorial violence with the aim of analyzing the aesthetic resources that account for the continuity of terror in democratic Argentina and the need for a constant art of memory that cannot be reduced to official archives. Firstly, I will work on the poetics of Susy Shock, especially her poem “Hojarascas”, a travesti cry of tenderness and fury that invites us not to “step on our memory”. And, secondly, I will analyze the kind of art of memory at stake in “El sueño del sonido”, the text resulting from Dani Zelko's verse transcription of the narratives of the Mapuche singer Soraya Maicoño, where the territory becomes the very subject of that art. Según la lectura de Silvia Schwarzböck, la postdictadura argentina (iniciada con el "retorno de la democracia" en 1984) es lo que resta de la dictadura tras el triunfo del terror disfrazado de derrota. La postdictadura es, también, una época del terror porque resulta del triunfo del proyecto económico y de la vida de derechas como única vida posible. Es por ello, señala la filósofa, que a esta época debe entrarse por la estética, es decir, por la disciplina filosófica que puede vérselas con la no verdad de los juicios y con la apariencia de lo inconcebible pero absolutamente representable. Siguiendo estas premisas, me propongo en esta oportunidad reflexionar en torno a la obra poética de dos artistas de la memoria de las violencias coloniales, dictatoriales y postdictatoriales con el objetivo de analizar los recursos estéticos que dan cuenta de la continuidad del terror en la Argentina democrática y de la necesidad de un arte constante de la memoria no reductible a los archivos oficiales. En primer lugar, trabajaré sobre la poética de Susy Shock, especialmente su poema “Hojarascas”, un grito travesti tierno y furioso que invita a no “pisarnos la memoria”. Y, en segundo lugar, analizaré el tipo de arte de la memoria implicado en "El sueño del sonido", el texto resultante de la transcripción en verso que Dani Zelko hizo de las narraciones de la cantora mapuche Soraya Maicoño, donde el territorio se vuelve el sujeto mismo de ese arte.