Child Agency in a Rural Basic School of the Region of La Araucanía
Agenciamiento infantil en una escuela rural básica de La Araucanía
Author
Lombaert, L. Erik
Lombaert, L. Erik
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/689910.35588/m3wnnb08
Abstract
This article presents some findings from a research study aimed at exploring a way to understand child agency through the analysis of practices of adjustments and mis-adjustments at a rural basic education school in the region of La Araucanía. For this purpose, a data corpus was constructed based on participant observation, discussion groups, interviews and document review, which was then organized by assembling scenes conceived as interconnected sequences of spatial and temporal segments involving a range of actors. The study concludes that children question the school regulatory body as a given order without necessarily challenging it explicitly or provocatively. They suggest a reconfiguration of the distribution of the sensible, what requires an ethical verification. Este artículo da cuenta de algunos hallazgos de una investigación con la cual se pretendió explorar un modo de comprender el agenciamiento infantil a partir del análisis de prácticas de ajustes y desajustes en una escuela rural de educación básica de la Región de La Araucanía. Para ello se construyó un corpus de datos basado en la observación participante, grupos de discusión, entrevistas y revisión documental, que luego se ordenó, ensamblando escenas concebidas como secuencias eslabonadas de recortes espaciales y temporales que involucran a una multiplicidad de actantes. Se concluye que niños y niñas ponen en cuestión el régimen-escuela, en cuanto orden dado, sin necesariamente desafiarlo explícita o escandalosamente. Hacen presente la posibilidad de otro reparto de lo sensible en dicho espacio, lo cual resulta en una necesaria verificación ética.