• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Palimpsesto. Revista Científica de Estudios Sociales Iberoamericanos
  • View Item

Schools, Training, and Clubs: Formal and Non-Formal Education for Rural Women. An Overview of the Central Valley of Chile between 1930 and 1970

Escuelas, capacitaciones y clubes: la educación formal y no formal dirigida a las mujeres del campo. Un panorama del Valle Central de Chile entre 1930 y 1970

Author
Tessada Sepulveda, Vanessa

Tessada Sepúlveda, Vanessa

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/6919
10.35588/1jzyc098
Abstract
The main objective of the article is to provide an overview of the educational initiatives that girls, young women, and women in the rural areas of the Central Valley of Chile could access between 1930 and 1970. Although this is not an exhaustive panorama, the present research allows us to reconstruct the landscape of educational possibilities that existed. We start with the questions: what types of educational initiatives were there, and which agents participated? What kind of education was provided, and what were its objectives? The article is structured around two axes: the need to look beyond the State as an educational agent in rural areas and include other particular interest groups; and to incorporate non-formal education as an educational alternative for rural women.
 
El artículo tiene como objetivo principal construir una panorámica sobre las iniciativas educativas a las que niñas, jóvenes y mujeres de los espacios rurales del Valle Central chileno pudieron acceder entre 1930 y 1970. Si bien no se trata de un panorama exhaustivo, la presente investigación nos permite reconstruir el escenario de posibilidades formativas. Partimos de las preguntas: ¿qué tipo de iniciativas educativas y qué agentes participaron? ¿qué tipo de educación fue impartida y cuáles eran sus objetivos? Se trabaja sobre dos ejes: la necesidad de mirar más allá del Estado como agente educativo en el espacio rural e incluir a otros grupos de interés particular; e incorporar la educación no-formal como una alternativa educativa para las mujeres campesinas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Valores formales de la vivienda rural tradicional: la Provincia del Azuay, en Ecuador, como caso de estudio 

    Hermida, M. Augusta; Mogrovejo, Vicente. Arquitecturas del Sur; V.32, N.46 (Diciembre 2014): ARQUITECTURA VERNÁCULA; 30-41
  • APPROPRIATENESS OF AN EVALUATION STUDY THE IMPACT OF NON-FORMAL BIBLICAL EDUCATION IN RURAL CONTEXTS 

    Camelo, Miguel; Molano, Hector; Triana, Yecid. Anales de Teología; Vol. 21 No. 1 (2019): Anales de Teología | Enero - Junio 2019; 57 - 79
  • Educational intervention and dissemination of organistic heritage in formal and non-formal environments 

    Díaz-Emparanza Almoguera, Miguel; Peruarena Arregui, Juan; Jiménez Pasalodos, Raquel. Pedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 277-292
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB